Islam postrzega życie jako cenny dar od Boga, o który należy dbać od momentu jego powstania i którego nie wolno człowiekowi bezpodstawnie odebrać. W Koranie powiedziane jest:
A także:{Pozwólcie! Ja wam wyrecytuję to, czego zakazał wam wasz Pan: Nie dodawajcie Jemu niczego za współtowarzyszy; bądźcie dobrzy względem swoich rodziców; nie zabijajcie swoich dzieci z biedy - My damy zaopatrzenie i wam, i im i nie przybliżajcie się do czynów szpetnych, ani do jawnych spośród nich, ani do ukrytych; nie zabijajcie nikogo – tego zakazał Bóg inaczej jak zgodnie z prawem. Oto co wam nakazał Bóg! Być może, będziecie rozumni!} [Koran, 6:151]
Z wersetów tych jasno wynika, że islam zabrania zabijania dzieci, czy to z obawy przed biedą, czy też z jakiegokolwiek innego powodu. Jest to ciężki grzech. Pytanie tylko, czy płód to już dziecko...{I nie zabijajcie waszych dzieci z obawy przed niedostatkiem. My im damy zaopatrzenie, podobnie jak wam. Zaiste, zabijanie ich jest wielkim grzechem!} [Koran, 17:32]
Zanim jednak rozważymy stanowisko islamu na temat aborcji, warto przyjrzeć się kilku innym kwestiom.
Po pierwsze, islam stawia wielki nacisk na rodzinę, zachęca małżonków do posiadania potomstwa. Nie można unikać posiadania potomstwa, jeśli nie ma ku temu uzasadnionej przyczyny, przy czym obawa przed trudnościami z utrzymaniem, wychowaniem i wykształceniem dzieci taką przyczyną nie jest. Jest nią natomiast chęć zachowania odpowiedniej przerwy pomiędzy ciążami (2 lata na wykarmienie w pełni poprzedniego dziecka), uzasadniona obawa, że ciąża stanowiłaby problem dla zdrowia lub życia matki, i tym podobne. Jednakże w takim przypadku, małżonkom dozwolone jest stosowanie antykoncepcji. Co prawda islam dopuszcza antykoncepcję, jednak pod pewnymi warunkami, a mianowicie:
1) muszą się na nią zgodzić zarówno żona, jak i mąż;
2) nie może wyrządzać szkody, stanowić zagrożenia dla zdrowia;
3) nie może być praktykowana permanentnie, a jedynie czasowo (np. przez okres dwóch lat po porodzie, aby w pełni wykarmić dziecko piersią).
Po drugie, islam bardzo ogranicza liczbę „niechcianych” ciąż, dzięki zachowywaniu nakazów i przestrzeganiu zakazów Allaha, takich jak.:
- przestrzeganie zasad hidżabu (odpowiedni strój sposób zachowania),
- zakaz mieszania się płci bez uzasadnionej przyczyny,
- zakaz pozostawania sam na sam kobiety z mężczyzną nie będącym jej mahram (mężem, ojcem, synem i innymi, z którymi w świetle islamu nie może zawrzeć małżeństwa),
- zakaz samotnego podróżowania kobiety, itp.
Unikając takich sytuacji, a także mając na względzie dopuszczalność antykoncepcji w uzasadnionych przypadkach, łatwo zauważyć, że ciąża nie powinna stanowić „problemu”, którego należy się „pozbyć”. Dlatego zakaz aborcji jest tym bardziej uzasadniony.
Istnieje różnica w opinii uczonych co do dopuszczalności aborcji w początkowym stadium ciąży, jedni zabraniają jej całkowicie (bez względu na okoliczności) już od 40. dnia po poczęciu, kiedy to płód zaczyna się formować, inni mówią, że całkowity zakaz dotyczy płodu od 120. dnia od momentu poczęcia, kiedy to staje się on człowiekiem w pełnym tego słowa znaczeniu – posiada nie tylko ciało, ale i duszę (co wiadomo z hadisów Proroka Muhammada, pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). Dokonanie aborcji od tego momentu postrzegane jest jak forma zabójstwa człowieka i jest to jeden z najcięższych grzechów w islamie. Allah mówi w Koranie:
{Ten, kto zabił człowieka, który nie popełnił zabójstwa i nie szerzył zgorszenia na ziemi, czyni tak, jakby zabił wszystkich ludzi.} [Koran, 5:32]
Co do aborcji na wcześniejszym etapie ciąży, jest ona ogólnie zabroniona, jednak są sytuacje, w których staje się dopuszczalna. Jest tak na przykład wtedy, gdy ciąża stanowi zagrożenie dla zdrowia lub życia kobiety, lub gdy na przykład jej zachowanie mogłoby spowodować krzywdę. Uczeni dopuszczają tu na przykład usunięcie ciąży będącej skutkiem gwałtu, jeśli przez to kobieta czy dziecko miałoby ucierpieć, lub usunięcie płodu trwale i nieodwracalnie zdeformowanego, jeśli lekarze potwierdzą, że nie ma szans na jego wyleczenie. Jednakże wszelkie powody, które mogłyby uczynić aborcję dopuszczalną w początkowym stadium ciąży, nie stanowią już usprawiedliwienia dla usunięcia jej w fazie późniejszej (zdaniem niektórych uczonych od 40. dnia, zdaniem wszystkich z pewnością od 120. dnia od poczęcia, kiedy to płód obdarzony zostaje duszą). Faktem jest, że im późniejsze stadium ciąży, tym bliższe jest to zakazowi wykonania aborcji.
Warto przeczytać:
Planowanie rodziny
Antykoncepcja z punktu widzenia islamu
Relacje damsko męskie według islamu
Związki przedmałżeńskie
Gwałt a aborcja
Aborcja w islamie
Aborcja we wczesnym stadium ciąży
Aborcja zdeformowanego płodu
Aborcja po obdarzeniu płodu duszą
Monika
Dzięki. Bardzo dobre opracowanie tematu. Szukałem informacji o stosunku islamu do aborcji. Tutaj znalazłem wszystko, co mi było potrzebne :)
OdpowiedzUsuńP