Jak zareagowalibyście Państwo, gdyby Wasza wyciągnięta na przywitanie dłoń nie spotkała się z wzajemnością? Co pomyślelibyście o osobie odmawiającej podania ręki? Jak przyjęlibyście: niepodanie dłoni bez wyjaśnień; niepodanie z wyjaśnieniem, że ktoś ręki nie podaje ze względów religijnych; początkowe podanie dłoni, ale z późniejszym wyjaśnieniem, że taka sytuacja już się nie powtórzy?
jeśli tylko wyjaśniłby ta sytuacje - zrozumiała bym, jednak gdy ktoś po prostu imnie ignoruje, to chyba jasne, ze poczuje sie urazona
OdpowiedzUsuńWyczytałam coś, co mnie bardzo dziwiło! Czy to prawda, że muzułmanom nie wolno słuchać muzyki? Jeśli tak, to dlaczego?
OdpowiedzUsuńJa nie mam w zwyczaju podawania dłoni. To znaczy ja zwykle nie wyciągam dłoni do drugiej osoby. Jeśli ktoś poda mi rękę to ja też podaję. O dziwo wśród moich znajomych to zwykle koledzy podają rękę, a koleżanki dają buziaka. Nie dawno byłam na zakupach, podszedł do mnie nieznajomy facet, podał mi dłoń, ja też mu podałam mu dłoń. Nie podobało mi się, że tak się przywitał. Może jestem dziwna (jak na polkę), ale nieznajome osoby lubię trzymać na większy dystans.
OdpowiedzUsuńW gronie bliskich osób nie podanie ręki stwierdziłabym, że ktoś jest na mnie obrażony. Nie mam znajomych muzułmanów, ale nie przeszkadzałoby, że nie podaje mi ręki.
No ale dlaczego nie chcecie podawać dłoni osobie płci przeciwnej? Przecież to nie jest nic złego...
OdpowiedzUsuńPonieważ jest to sprzeczne z naszą religią, a my chcemy przestrzegać jej zasad. W islamie unikamy wszelkich kontaktów fizycznych z osobą płci przeciwnej (poza sytuacjami koniecznymi), chyba że chodzi o najbliższą rodzinę (mąż/żona, ojciec/matka, brat/siostra, itp.).
OdpowiedzUsuńhmm...moze lepiej sformulowac to pytanie w ten sposob- jak muzulmanie plci przeciwnej sie z toba witaja?
OdpowiedzUsuńSorry dziewczyny,nie jestem muzulmanka, ale raczej tez nie jestem ososba, ktora lubi kontakt fizyczny z obcymi ludzmi. Podanie reki czy pocalunek w policzek sa scisle zarezerwowane dla najblizszych przyjaciol i rodziny.
Niesety, jak juz pisalam w komentarzu do innego artykulu zyje w multikulturowym kraju i z muzulmanami, buddystami i przedstawicielami jakiejkolwiek chcecie religi spotykam sie na codzien. Niestety musze tu powiedziec, ze mezczyzni muzulmanie zaskoczyli mnie swoja bezposrednioscia powitan. Czesciej niz czesto przy przywitaniu sie czy przedstawianiu caluja oni kobiety w policzek - co dla mnie jest, niestety naruszeniem mojej tzw strefy komfortu.
(tak bardzo dobrze zdaje sobie sparawe z faktu ze kontakt z kims kto jest kuffar (niewierzacy w Islamie) jest zabronione poeniwaz kuffar jest nieczysty i po kontakcie z nim nalezy sie wyczyscic)
LeBox
Kontakt fizyczny z niewierzacym (kafir, l.mn kuffaar), zawsze w obrebie tego, co dozwolone, czyli dopoki nie jest to kontatk miedzy obcymi sobie przedstawicielami plci przeciwnej, nie jest zabroniony w islamie i nie trzeba sie po nim oczyszczac. TO, co Pani napisala nie jest prawda. Zas jesli jest dla Pani naruszeniem sfery komfortu pocalunek w policzek, proponuje tym panom wytlumaczyc ten fakt, tak jak ja czasami tlumacze dlaczego nie podaje reki ;-) Moze pani rowniez upomniec tych panow wzgledem zasad ich religii. Muzulmanin nie powinien calowac obcej kobiety w policzek. Prosze pamietac, ze nie wszystko co muzulmanie robia jest islamem badz jest z nim zgodne.
OdpowiedzUsuńNo cóż... doskonały jest jedynie Bóg, z ludźmi to już różnie bywa. Dlatego często robią coś, czego nie powinni bądź nie mogą, bez względu na to, czy nam się to podoba, czy nie.
OdpowiedzUsuń* * * * *
"tak bardzo dobrze zdaje sobie sprawe z faktu ze kontakt z kims kto jest kuffar (niewierzacy w Islamie) jest zabronione poniewaz kuffar jest nieczysty i po kontakcie z nim nalezy sie wyczyscic"
LeBox, no błagam, bo jeszcze ktoś z Czytelników uwierzy i będzie takie ploty siał... I tak rodzą się bajki i stereotypy.
Po pierwsze - kontakty damsko męskie (tak z osobą płci przeciwnej spośród muzułmanów, jak i niemuzułmanów - wyjątkiem są tzw. mahram) są zabronione.
Po drugie - ludzie nie są nieczyści (a gdzież to wyczytałaś, że niektórzy są??)
Po trzecie - poczytaj proszę o obmywaniu się z nieczystości, poczytaj o ghusl (obmycie większe) i łudu (obmycie mniejsze) i pokaż, że jednym z czynników po których należy je wykonać jest "dotknięcie kuffar"...
Niestety, nie wszystko co się usłyszy czy gdzieś tam przeczyta musi być prawdą.
Drobne sprostrowanie i zarazem odpowiedz na 2 pytanie Moniki:
OdpowiedzUsuń9:28- mowi o nieczystych balwochwalcach- wiemy, ze balwochwalca to wyznawca politeizmu. Jakkolwiek Chrzecijanie wierza, ze czlowiek, ktory wg Islamu byl prorokiem, dla nich jest Bogiem. To czyni Chrzescijan w oczach osob, ktore nie moga pojac czym jest Trojca Sw, religia politeistyczna.
Odsylam do commentarzy do Koranu 9:28 - Inb Katheer lub Al-Kortoby. Kuffar nie moga wejsc do Mekki, poniewaz sa nieczysci, z tego samego powodu tez nie moga daotknac Koranu, i z tego samego powodu jesli dokna Muzulmanina ten musi sie oczyscic przed modlitwa lub przed dotknieciem Koranu. Poza tym w Al-Kortoby znajdzuje sie tez porownanie Kuffar do spermy. Polecam lekture w jezyku arabskim.
LeBox
Troszkę to jednak nie tak. Ok, może źle się wyraziłam, a może po prostu pewne rzeczy lepiej się "czuje" niż w słowa ubiera. "Nieczystość" w sensie religijnym, w sensie wiary, jedynie. Jak gdyby nieczystość serca (jeśli można się tak wyrazić... żeby nie zostać źle zrozumianą), która nie przekłada się na nieczystość ciała, po dotknięciu którego oczyścić by się trzeba (tj. oczyścić miejsce dotknięte). Nie ma w Koranie czy tafsirze zdania typu "po dotknięciu niemuzułmanina trzeba się oczyścić". Jakiż byłby to problem dla tych, którzy mieszkają z rodzinami niemuzułmańskimi, w tym panów muzułmanów mających za żonę np. chrześcijankę ;) Według tejże teorii "nieczystości" - albo dystans, albo wieczne mycie siebie i swojej odzieży + jeszcze samodzielne pranie, prasowanie... bądź własnoręczne pranie tejże odzieży wypranej czy wyprasowanej, gdyby jednak małżonka chciała męża wyręczyć ;)Trzeba by mieć oczy dookoła głowy ;) Nie no, nie popadajmy w paranoję...
OdpowiedzUsuńMowa o tym wersecie
OdpowiedzUsuńO wy, którzy wierzycie!
Bałwochwalcy są przecież nieczystością.
Przeto niech nie przybliżają się
do Meczetu świętego po tym roku!( Koran,9<28)
Jest tutaj mowa jedynie o tym,ze zabronione jest niemuzulmana przyblizanie sie do Al-Masjid Al-Haram,ze wzgledu na nieczystosc w sensie religijnym.
Allah commands His believing servants, who are pure in religion and person, to expel the idolators who are filthy in the religious sense, from Al-Masjid Al-Haram. After the revelation of this Ayah, idolators were no longer allowed to go near the Masjid.
Nieprawda jest natomiast stwierdzenie,ze kiedy muzulmanin dotknie niemuzulmanina musi zrobic wudu,czyli oczyscic sie.
Jak wiemy Wudu unieważnia:
wydzielina z części intymnych (mająca podłoże fizjologiczne – mocz, kał, upławy; na skutek podniecenia, wytrysk). Prorok rzekł: „Allah nie przyjmie modlitwy osoby, oddała się głosowi natury, nie wykonując wudu.”
głęboki sen, w którym zatraca się kontakt z rzeczywistością oraz utrata przytomności.
dotykanie intymnych części ciała bez jakiejkolwiek bariery ochronnej (np. ubrania). Prorok rzekł: „Ktokolwiek dotyka penisa, nie powinien się modlić dopóki nie wykona wudu.” {Tirmizi, Bukhari] Uczeni różnią się jednak, co do tego, czy dotyk, który nie wywołuje przyjemności unieważnia wudu. Dla bezpieczeństwa jednak, warto nawet wtedy wykonać wudu.
Wudu nie unieważnia:
dotykanie kobiety: Aisza powiedziała: „Spałam przed Prorokiem i moje stopy znajdowały się między nim a qibla; kiedy wykonywał pokłon, dotykał ich nieznacznie.” [uzgodniony]
upływ krwi z innych części niż wagina, z powodu zranienia, krwotoku (z nosa): Hasan rzekł: „Muzułmanie odmawiali modlitwy nawet wtedy, kiedy byli ranni.” [Buchari]
wymioty;
wydzieliny po wykonaniu wudu w przypadku osób chronicznie chorych, które nie są w stanie kontrolować ich upływu z części intymnych (np. zapalenie pęcherza, niedotrzymanie moczu, krwawienie inne niż miesiączka)
śmiech podczas modlitwy unieważnia modlitwę, lecz nie unieważnia wudu: jest słaby hadis, który to potwierdza, aczkolwiek słaby hadis nie może stanowić reguły prawnej;
mycie zwłok: są dowody na podstawie których niektórzy uczeni nakazują wykonanie wudu, aczkolwiek po analizie wszystkich dowodów, można uznać, że wudu jest zalecane lecz nieobowiązkowe.
Ksiega Oczyszczenia.
Mowa o tym wersecie
OdpowiedzUsuńO wy, którzy wierzycie!
Bałwochwalcy są przecież nieczystością.
Przeto niech nie przybliżają się
do Meczetu świętego po tym roku!( Koran,9<28)
Jest tutaj mowa jedynie o tym,ze zabronione jest niemuzulmana przyblizanie sie do Al-Masjid Al-Haram,ze wzgledu na nieczystosc w sensie religijnym.
Allah commands His believing servants, who are pure in religion and person, to expel the idolators who are filthy in the religious sense, from Al-Masjid Al-Haram. After the revelation of this Ayah, idolators were no longer allowed to go near the Masjid.
Nieprawda jest natomiast stwierdzenie,ze kiedy muzulmanin dotknie niemuzulmanina musi zrobic wudu,czyli oczyscic sie.
Jak wiemy Wudu unieważnia:
wydzielina z części intymnych (mająca podłoże fizjologiczne – mocz, kał, upławy; na skutek podniecenia, wytrysk). Prorok rzekł: „Allah nie przyjmie modlitwy osoby, oddała się głosowi natury, nie wykonując wudu.”
głęboki sen, w którym zatraca się kontakt z rzeczywistością oraz utrata przytomności.
dotykanie intymnych części ciała bez jakiejkolwiek bariery ochronnej (np. ubrania). Prorok rzekł: „Ktokolwiek dotyka penisa, nie powinien się modlić dopóki nie wykona wudu.” {Tirmizi, Bukhari] Uczeni różnią się jednak, co do tego, czy dotyk, który nie wywołuje przyjemności unieważnia wudu. Dla bezpieczeństwa jednak, warto nawet wtedy wykonać wudu.
Wudu nie unieważnia:
dotykanie kobiety: Aisza powiedziała: „Spałam przed Prorokiem i moje stopy znajdowały się między nim a qibla; kiedy wykonywał pokłon, dotykał ich nieznacznie.” [uzgodniony]
upływ krwi z innych części niż wagina, z powodu zranienia, krwotoku (z nosa): Hasan rzekł: „Muzułmanie odmawiali modlitwy nawet wtedy, kiedy byli ranni.” [Buchari]
wymioty;
wydzieliny po wykonaniu wudu w przypadku osób chronicznie chorych, które nie są w stanie kontrolować ich upływu z części intymnych (np. zapalenie pęcherza, niedotrzymanie moczu, krwawienie inne niż miesiączka)
śmiech podczas modlitwy unieważnia modlitwę, lecz nie unieważnia wudu: jest słaby hadis, który to potwierdza, aczkolwiek słaby hadis nie może stanowić reguły prawnej;
mycie zwłok: są dowody na podstawie których niektórzy uczeni nakazują wykonanie wudu, aczkolwiek po analizie wszystkich dowodów, można uznać, że wudu jest zalecane lecz nieobowiązkowe.
Ksiega Oczyszczenia.
Al-Kortoby 9:28 - قَالَ الْحَسَن الْبَصْرِيّ مَنْ صَافَحَ مُشْرِكًا فَلْيَتَوَضَّأْ czyli potwierdzenie tego o czym pisalam wczesniej (Hasan al Bashri powiedzial ze po uscisnieciu rak z nie-muzulmaninem musi wykonac wudoo)
OdpowiedzUsuńhttp://quran.al-islam.com/Tafseer/DispTafsser.asp?nType=1&bm=&nSeg=0&l=arb&nSora=9&nAya=28&taf=KORTOBY&tashkeel=0 - linijka 4
Le Box
Co do Bukhari- torszeczke rozni sie w swoich przekonaniach od uzgodnionego Hadisu, ktory przytoczylas powyrzej _ "pies, osiol i kobieta anuluja modlitwe". Rozne sa interperetacje tego Hadisu przez dzisiejszych uczonych, jednakze Shahih Muslim -1032- w kometarzu mowi jednoznacznie o tym, ze jesli kobiety zostaly wzmiankowane w tym samym miejscu co i psy (tutaj czrne= diably) to modlitwa jest anulowana.
OdpowiedzUsuńLeBox
Aby nikogo nie wprowadzac w blad,jeszcze raz podkresle,ze zadna ze szkol (hanafi,hanbali,szafi,czy maliki)nie potwierdza,ze muzulmanin po podaniu reki,czy dotknieciu niemuzulmanina musi powtorzyc wudu.Nawet gdyby niemuzulmanin byl uwazany za nieczystego w sensie fizycznym (np.kiedy nie oczysci sie po stosunku)to dotykanie rzeczy nieczystych nie anuluje wudu,nawet kiedy kobieta zmienia pieluche dziecku nie traci wudu,mimo ze jest to nieczyste.
OdpowiedzUsuńTo co Pani zacytowala to jedno zdanie wyrwane z calej czesci,a na tej podstawie nie mozna wydawac fatw.
mozna rowniez sprawdzic inne tafsiry:
Tafsir al-Jalalayn
Tanwîr al-Miqbâs min Tafsîr Ibn ‘Abbâs
Tafsir Ibn Kathir
W kazdym z nich jest mowa o tym,ze niemuzulmanin nie moze sie zblizac do meczetu,roznica miedzy uczonymi jedynie wynika z tego,czy chodzi jedynie o Meczet al Haram,czy kazdy meczet.
Odpowiedz na temat hadisu Muslim inszallah w osobnym poscie.
OdpowiedzUsuńLeBox, przytaczanie wyrwanego fragmentu na nic sie nie zda. Tafsir Qurtubiego zaczyna sie od stwierdzenia, ze uczeni poroznili sie odnosnie interpretacji tego slwa. W nim oraz w pozostalych tafsirach (no moze oprocz Jalalayna) jest przedstawione wiele opinii, min ta Basriego, ktora przytaczasz i fakt, ze tam jest jeszcze nie oznacza, ze jest to opinia mocna, czy ze musi byc sluszna. Uczeni roznia sie czy chodzi tu o nieczystosc cielesna, czy duchowa, w sensie religijnym (patrz zdanie wczesniej od Twojego cytatu oraz tafsir Kathira). Wiec opinia ktora przytaczasz jest jedna, nie az tak mocna, ani rozpowszechniona. Co wiecej, zwroc uwage, ze kobiete w czasie miesiaczki mozna dotknac i nikt nie musi sie potem obmywac. Niestety, jesli chodzi o sunnitow, to jestes w bledzie.
OdpowiedzUsuńPotem, w internecie sa informacje, ze wg szyitow nalezy sie oczyscic (wudu), jesli politeista dotknie muzulmanina mokra czescia swego ciala. W sunnickim islamie cos takiego nie ma miejsca.
Zreszta, odpowiedz Sany wystarczy.
OdpowiedzUsuńPoza tym, prosze zwrocic uwage na jeszcze jeden fakt. Politeista, jesli zrobi ghusl i wudu - moze dotknac Koranu. Jednak nawet wtedy nie moze wejsc do Mekki. Wiec w tym przypadku nadżas jednak odnosi sie do nieczystosci wewnetrznej. Rowniez Qutb i al-Manar interpretuja, ze nadżas odnosi sie tu wylacznie do tej ostatniej.
OdpowiedzUsuńDrogie Panie, bardzo dobrze zdaje sobie sparwe ze wszystkich wymienionych przez was rzeczy. Powod, dla ktorego odwolalam sie do Al-Kotorby, to by pokazac, iz jest o tym wzmianka w swietych tekstach Islamu. Co do niemozliwosci napisania na ten temat fatwy, bo niby za krotkie- od lat 80-tych mozna zaobserwowac, ze fatwy rodza sie jak grzyby po deszczu. Niektore z nich bedac w sprzecznosci ze soba lub mowiace o kompletnie oderwanych od rzeczywistosci rzeczach, dlatego tez nie bede sie do nich referowac w swoich komentarzach...
OdpowiedzUsuńLeBox
LeBox, skoro zdajesz sobie ze wszystkiego sprawe, to i dobrze wiesz, ze dotkniecie politeisty w islamie wg wiekszosci uczoncyh nie zalicza sie do rzeczy anulujacych wudu. Po co wiec nawiazujesz do tej jednej odosobnionej opinii? Niemozliwosc napisania na ten temat fatwy? Nie rozumiem.
OdpowiedzUsuńDla zainteresowanych,podaje artykul,ktory wyjasnia KTO moze udzielac fatw:(to,ze pojawiaja sie one jak grzyby po deszczu,nie znaczy,ze trzeba za nimi slepo podazac i ze wszystkie sa zgodne z islamem,trzeba wybrac fatwe,ktora opiera sie na najwiekszej ilosci i najsilniejszych dowodach)
OdpowiedzUsuńhttp://sites.google.com/site/oislamie/artykuly/kto-moze-udzielac-fatw
http://sites.google.com/site/bankfatw/Home/prawodawstwo-islamskie-i-szkoly-prawne/postawa-wobec-roznych-fatw
Monika na pytanie dlaczego nie chcecie podawać dłoni osobie płci przeciwnej odpowiedziała "Ponieważ jest to sprzeczne z naszą religią, a my chcemy przestrzegać jej zasad." Ale to nie jest satysfakcjonująca odpowiedz na pytanie.Czy to nie podoba się Bogu? Czy muzułmańscy mężczyźni odczuwają podniecenie przy podaniu ręki? Spotkałam chłopca (nie wiedziałam, że jest Muzułmaninem),chciałam podać mu rękę i się przedstawić. Odmówił ("nie podaję ręki kobietom) a ja poczułam się...fatalnie. Jakbym była "niegodna", oto ON, Pan nie zaszczyci mnie podaniem ręki... Proszę o odpowiedź, bo chcę zrozumieć. Flądra
OdpowiedzUsuńNie mam w zwyczaju podawać ręki, więc dla mnie nie stanowi to problemu, że ktoś również tego nie robi. Zwyczajowo, jak mi się ktoś przedstawia lub sama się przedstawiam po prostu kiwam głową i mówię cześć.
OdpowiedzUsuńMyślę , że Anonimowy z 13 sierpnia 2010 poczuła się jak "niegodna " nie tylko przez sam fakt niepodania ręki przez jej rozmówcę ale równiez za sprawą kiepskiego wytłumaczeniia.Uważam , że miała pełne prawo się obruszyć i uznać tego chłopaka za buca ..Przypuszczam , że gdyby chłopak ujął sprawę inaczej np."Moja religia zabrania dotykania niespokrewnionych ze mną osób płci przeciwnej" autorka postu nie odniosłaby tak negatywnego odczucia ...
OdpowiedzUsuńWedług mnie powinniśmy się kierować nie tylko religią ale i etykietą oraz zwykłą uprzejmością . Myślę iż główną zasadą jaka powinna obowiązywać jest dostosowanie się do norm panujących w danym kraju. Muzułmanin przebywający np. w Polsce powinien odpowiedziec na podanie ręki tym samym jednocześnie , w grzeczny, nie sugerujący dyskryminacji płci sposób ,uprzejmie wyjaśniając , że w przyszłości wolałby tego nie robić .
Natomiast w sytuacji gdy rzecz dzieje się w kraju muzułmańskim ...hmmm wydaje mi się , że przed wyjazdem do owego kraju powinniśmy trochę poznać jego kulture , religie i nie oczekiwać wyjaśnień. Może poza wyjątkiem stref typowo turystycznych ...co innego globtrotter zapuszczający się do Afganistanu czy w nieuczęszczane przez turystów zaułki Kairu itp, co innego zwyczajny turysta jadący się "wypocić" do Hurghady i obracający się w strefie typowo turystycznej..tutaj przy odmowie podania reki miłoby było dostać wyjaśnienie.