Strony

kwietnia 29, 2010

bardzo wiele osób...



... pragnie służyć Bogu - jako doradcy.

kwietnia 26, 2010

co to jest szariat?

Witam. Jako kolejna studentka pisząca pracę na temat islamu chciałabym się zwrócić z prośbą o wyjaśnienie mi spraw związanych z szariatem. Nie wiem w końcu czy szariat obowiązuje tylko życie religijne i świeckie czy także zajmuje się aspektami państwowymi. Czy są państwa gdzie szariat dominuje nad wszystkimi dziedzinami życia, także nad państwem? Kompletnie się w tym pogubiłam proszę o wyjaśnienie.

Szariat – prawo islamskie – nie ogranicza się do regulacji społecznych i karnych. Obejmuje dyrektywy dotyczące każdej sfery życia muzułmanina i dlatego proste określenie „prawo islamskie” nie oddaje w pełni znaczenia tego terminu. Lepiej zdefiniowane pojecie szariatu to: ogół boskich praw, norm, zasad postępowania oraz nauk mających na celu przyniesienie korzyści jednostce i społeczeństwu.

Znaczenie literalne

Arabskie słowo ‘szaria’ odnosi się do arterii wodnych prowadzących do głównego źródła wody i przez analogię może być rozumiane jako woda, będąca nieodzownym elementem życia. Szariat jest zasadniczym elementem życia muzułmanina.

Kodeks postępowania i zachowania

Aby zapewnić pomyślność społeczeństwu jego członkom szariat oferuje ochronę i przepisy dotyczące każdej dziedziny życia. Regulacje dotyczące zachowania i postępowania dotyczą miedzy innymi:
  • obowiązków religijnych i aktów czci
  • skromnego zachowania i moralności
  • umów o charakterze prywatnym i handlowym
  • małżeństwa i rozwodu
  • prawa rodzinnego
  • dziedziczenia
  • polityki i ekonomii
  • praw indywidualnych jednostek itp.
Zasady szariatu dzieli się na kategorie:
  • obowiązki lub szczególne wymogi [ładżib i fard]
  • zalecenia nie posiadające rangi obowiązku [mandub]
  • zakazy
  • zniechęcenia, dotyczące czynności niepożądanych, lecz nie jasno zakazanych [makruh]
  • dozwolenia pod pewnymi warunkami według niektórych opinii [mubah]

Źródła szariatu

Podstawowymi źródłami szariatu są przepisy znajdujące się w Koranie, które uzupełniają i precyzują przepisy zawarte w sunnie Proroka (pokój z nim), przekazach dotyczących jego życia i postępowania. W obrębie prawa islamskiego stosuje się również wnioskowanie na podstawie istniejącego prawa [qijas] oraz regułę konsensusu uczonych w prawie i sędziów [idżtihad].

kwietnia 23, 2010

osądzanie i obgadywanie po islamsku

Jako muzułmanie podstawowym założeniem, jakie powinniśmy przyjąć wobec innych ludzi w różnych kwestiach jest – że są oni bez winy. Islam wymaga uczciwości oraz bezstronności jeśli chodzi o ocenianie innych. Allah mówi:

A kiedy mówicie, to bądźcie sprawiedliwi, nawet jeśliby to był krewny. [Koran, sura Trzody:152]

Mówi również:

O wy, którzy wierzycie! Trzymajcie się prosto przed Bogiem, dając świadectwo sprawiedliwości. I niech nienawiść do jakiegokolwiek ludu nie skłania was do grzechu, abyście nie popełnili niesprawiedliwości. Bądźcie sprawiedliwi! To jest najbliższe bogobojności. Bójcie się Boga! Zaprawdę, Bóg jest w pełni świadomy tego, co czynicie! [Koran, sura Stół Zastawiony:8]

Jest rzeczą złą ocenianie kogokolwiek innego o złą rzecz, chyba że posiada się o tym pełną wiedzę i ma na to niezbity dowód. Zabronionym jest opieranie osądów na plotkach, przypuszczeniach czy podejrzeniach. Allah mówi:

O wy, którzy wierzycie! Jeśli przyjdzie do was jakiś zły człowiek z wieścią, to starajcie się rozeznać, żebyście nie urazili ludzi nieświadomie i abyście potem nie żałowali tego, co uczyniliście. [Koran, sura Komnaty:5]

Również ostrzega nas:

O wy, którzy wierzycie! Unikajcie wielce podejrzeń. Zaprawdę, niektóre podejrzenia są grzechem! [Koran, sura Komnaty:12]

więcej

kwietnia 20, 2010

Ahmed Hassan Zewail

Egipsko-amerykański chemik urodzony 26 lutego 1946 w Damanhur, w Egipcie.

Laureat Nagrody Nobla z chemii w roku 1999 za badania nad stanami przejściowymi reakcji chemicznych przy użyciu spektroskopii femtosekundowej" tzn. obserwowanie ruchów atomów w cząsteczkach w świetle krótkich błysków lasera. Jest profesorem California Institute of Technology w Pasadenie, .

Prowadzi badania nad przejściowymi stanami reakcji chemicznych przy użyciu spektroskopii femtosekundowej, w których wykazał, iż odpowiednie wykorzystanie lasera femtosekundowego pozwala na precyzyjne śledzenie ruchów atomów tworzących molekułę w czasie trwania reakcji chemicznej.

Został nominowany i zadelkarował uczestnictwo w obradach Rady Prezydenta Baracka Obamy w Komisji Doradczej ds Nauki i Technologii (PCAST), której przedmiotem Rady ma być edukacja, nauka, energetyka, gospodarka itp.

Zobacz: wykład noblowski Zewaila

kwietnia 17, 2010

małżeństwa "międzypokoleniowe"

Drodzy Czytelnicy!

Wobec pojawiających się ostatnio wielu pytań, dlaczego nie odnosimy się w żaden sposób do młodego wieku żony Proroka (pokój z nim) oraz do małżeństw zawieranych między osobami o dużej różnicy wieku uprzejmie przypominamy, że odniosłyśmy się już raz i wystarczy. Proponujemy przeglądanie zawartości bloga zanim "weźmiecie kamień do ręki" :)

więcej na ten temat

kwietnia 14, 2010

Haman i transkrypcje staroegipskie

Osoby zajmujące się poszukiwaniem niespójności w Koranie zarzucają, że w Koranie pomieszane są postacie i wydarzenia, które dzielą setki lat. Opierają się na przykładzie człowieka o imieniu Haman, który wymieniony jest w sześciu różnych miejscach w Koranie, jako jeden z najbliższych ludzi Faraona. W Biblii natomiast, osoba o imieniu Haman wymieniona jest w Księdze Estery, gdzie występuje jako pomocnik króla babilońskiego, żyjący około 1100 roku po Mojżeszu. Na tej podstawie przeciwnicy islamu twierdzą, że w Koranie znajduje się błąd historyczny.

Dzięki odczytaniu hieroglifów w XIX wieku dowiedzieliśmy się, że Haman był bliskim poddanym Faraona, zarządcą pracujących w kopalniach. Ciekawe, że w Koranie wspomina sie o Hamanie, jako budowniczym wysokiej wieży. Koran przekazał więc prawdę nieznaną ówcześnie żadnemu człowiekowi.

Kluczem do odczytania hieroglifów stał się "Kamień z Rosetty", znaleziony w 1799 roku w czasie wykopalisk dokonywanych koło Rosetty, w delcie Nilu. Na płycie z 195 roku pne. wyryto w języku egipskim, pismem hieroglificznym i demotycznym, oraz w języku greckim napis ku czci Ptolemeusza V Epifanesa, który został odczytany w całości przez Francuza, J.F. Champolliona, i rzucił światło na nieznaną cywilizację starożytnego Egiptu, język jej mieszkańców i warunki w jakich żyli Egipcjanie.

Dla muzułmanów odczytanie hieroglifów jest ważne dlatego, że pojawia się w nich imię Haman. Na jednej z tablic znajdującej się obecnie w muzeum Hof w Wiedniu, znajduje się imię Hamana, jako jednego z bliskich Faraona. Wniosek jest taki, że zarówno w Koranie jak i w egipskich hieroglifach występuje imię Hamana, jako jednego z bliskich Faraona. Koraniczne wersety są zgodne z tym, co wiemy o Hamanie dzięki odkryciom archeologicznym:
I powiedział Faraon: "O dostojnicy! Nie wiem, czy możecie mieć innego boga oprócz mnie. O Hamanie! Rozpal mi ogień na glinie i zbuduj dla mnie wyniosłą wieżę; być może, wzniosę się do Boga Mojżesza. Sądzę, iż jest on kłamcą." [Koran 28:38]

kwietnia 11, 2010

modlitwy w intencji Ojczyzny i Narodu Polskiego


W związku z tragedią, jaka miała miejsce pod Smoleńskiem polskie organizacje muzułmańskie zapraszają na modlitwy w intencji Ojczyzny i Narodu Polskiego, które odbędą się:


Wrocław - 11.04.2010 r. godzina 19.00

Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe
ul. Kasprowicza 24 Modlitwę
prowadzi imam Ali Abi Issa

Katowice - 12.04.2010 godzina 17.00

Centrum Kultury Islamu
ul. Warszawska 50 a
prowadzi imam Abdul Wahab Bouali

Lublin - 13.04.2010 godzina 17.00

Centrum Islamu
ul. Namysłowskiego 2
prowadzi imam Nedal Abu Tabaq

Poznań - 14.04.2010 godzina 19.00

Centrum Muzułmańskie
ul. Biedrzyckiego 13
prowadzi imam Youssef Chadid

Białystok - 15.04.2010 godzina 13.00

Centrum Islamu
ul. Hetmańska 63
prowadzi imam Jarosław Banasiak

kwietnia 10, 2010

Tragedia w Smoleńsku

Samolot z polską delegacją na uroczystości do Katynia, m.in. z prezydentem Lechem Kaczyńskim, rozbił się podchodząc do lądowania w Smoleńsku. Nikt nie przeżył katastrofy - podał gubernator obwodu smoleńskiego. Według rzecznika MSZ, na pokładzie samolotu było 88 osób.

Katastrofa wydarzyła się o 10.56 czasu moskiewskiego (8.56 czasu polskiego) w pobliżu lotniska Siewiernyj.

Według programu Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, na liście pasażerów prezydenckiego samolotu powinni znajdować się m.in.: Lech Kaczyński, Maria Kaczyńska, ostatni prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, Jerzy Szmajdziński, Władysław Stasiak, Aleksander Szczygło, Paweł Wypych,, Mariusz Handzlik, Andrzej Kremer, szef sztabu generalnego WP gen. Franciszek Gągor, Andrzej Przewoźnik, Grzeogrz Dolniak, Przemysław Gosiewski, Zbigniew Wassermann, Janusz Kochanowski, Sławomir Skrzypek, Janusz Kurtyka, bp Tadeusz Płoski.

* * * * *

Dziś te wstrząsające wieści dotarły do naszych uszu. Dramat narodowy i - przede wszystkim - dramat ludzki. Przypomina nam o bardzo ważnej rzeczy... o tym, jak to nasze ziemskie życie jest kruche. Wystarczy jedna chwila, nadchodząca niespodziewanie, znienacka. Każdy ma wyznaczony swój czas odejścia z tego świata... nikt jednak go nie zna.

Nie marnujmy swego czasu tu, na ziemi, na rzeczy błahe, na kłótnie i podziały. Żyjmy tak, jak gdyby każdy dzień miał być naszym ostatnim.

Dziś cała Polska (i nie tylko) przeżywa dramat. Dramat, który nie pozwala nam myśleć o poglądach politycznych, koncentrować się na różnicach. Dziś liczy się tylko człowiek... Oby nie tylko dziś.


Jako autorki bloga chciałybyśmy wyrazić nasz głęboki żal i smutek oraz złożyć kondolencje rodzinom ofiar. Łączymy się w bólu z rodakami, bo dziś, mimo iż niektóre z nas są z dala od Ojczyzny, myślami i sercem jesteśmy z Wami.

kwietnia 08, 2010

spotkanie dla kobiet w Warszawie

Kolejne spotkanie dla kobiet odbędzie się 11 kwietnia 2010, na ul. Niskiej 25/43 o godzinie 09.45.

Wyklad poprowadzi imam Jaroslaw Banasiak z Białegostoku. Organizatorki chcą zwrocic imamowi koszty podrozy, dlatego uczestniczki zostaną poproszone o złożenie się po kilka zlotych, jednak nie jest to warunkiem uczestnictwa w spotkaniu.

kwietnia 07, 2010

Mułła Nasruddin żebrakiem

Mułła Nasruddin miał zwyczaj w dni targowe wystawać na ulicy i ludzi pokazywali go sobie jako lokalnego kretyna, ponieważ za każdym razem, kiedy proponowano mu w ramach jałmużny dwie monety, jedną o dużej wartości a drugą o mniejszej, wybierał tę drugą. Pewnego dnia jakiś zafrasowany sytuacją człowiek poradził mu:

- Nasruddin, powinieneś brać monety większej wartości, wtedy będziesz miał więcej pieniędzy i ludzie nie będą się z ciebie naśmiewać.

- Najprawdopodobniej masz rację, ale jeżeli będę przyjmował większe datki ludzie przestaną proponować mi monety, żeby pośmiać się, jakim to jestem idiotą, i w ogóle nie będę miał pieniędzy…

kwietnia 04, 2010

czarne twarze czyli "islamski rasizm"

Niedawno przypadkowo natrafiłam na pewien tekst autorstwa jednego ze "znawców" (cudzysłów tu niezbędny) islamu, głoszący niesamowitą teorię, jakoby islam nawoływał do rasizmu. Swoją teorię autor "poparł" fragmentem Koranu, stwierdzając, że fragment ów "wskazuje na różne traktowanie ludzi różnych ras". Oczywiście przytoczony został urywek wersetu 106 i werset 107 sury 3 (Al-Imran). A oto przekład tegoż fragmentu:

{Tych czeka kara ogromna w dniu, kiedy jedne twarze pojaśnieją, a inne pociemnieją. A jeśli chodzi o tych, których twarze pociemniały: "Czy wy staliście się niewiernymi, choć przedtem uwierzyliście? Zakosztujcie więc kary za to, iż nie wierzyliście!"A jeśli chodzi o tych, których twarze pojaśniały, to oni będą w miłosierdziu Boga; oni tam będą przebywać na wieki.} [Koran 3:105-108]

Jak więc widać, Koran nie mówi tu o karnacji człowieka, lecz o twarzach, które pociemnieją, bądź pojaśnieją w Dniu Sądu. Czas przyszły wyraźnie wskazuje na to, iż obecny kolor skóry nie ma tu żadnego znaczenia. Nie zostało powiedziane: "Zakosztujcie więc kary za to, iż urodziliście się czarnoskórymi", lecz "za to, iż nie wierzyliście" – a to różnica kolosalna.

Także inny fragment Koranu mówi o fakcie, iż w Dniu Zmartwychwstania twarze bezbożnych pociemnieją, co nie znaczy, iż osoby czarnoskóre są napiętnowane i skazane na Piekło.

{W Dzień Zmartwychwstania zobaczysz tych, którzy pomawiali Boga o kłamstwo, z twarzami poczerniałymi. Czyż nie w Gehennie jest miejsce pobytu dla dumnych?} [Koran 39:60]

Twarz poczerniała na skutek grzeszności, wymyślania kłamstw przeciw Bogu i dumy, które to są powodem kary w życiu przyszłym. O tym, że owo poczernienie nie wskazuje na rasę czy karnację jasno mówi inny fragment Koranu, wyjaśniający przyczynę owej czerni:

{Tych, którzy czynili dobro, czeka piękna nagroda i jeszcze coś więcej. I nie pokryje ich twarzy pył ani poniżenie. Oni będą mieszkańcami Ogrodu, gdzie przebywać będą na wieki. A ci, którzy popełnili złe czyny, otrzymają jako zapłatę zło podobne. I okryje ich poniżenie; nie będą mieli żadnego obrońcy przed Bogiem! Ich twarze zostaną pokryte jakby mrocznymi płatami nocy. Oni będą mieszkańcami ognia, gdzie pozostaną na wieki.} [Koran 10:26-27]

Zastanawiające zatem skąd nasz „znawca tematu” wysnuł wniosek, iż powyższe wersety skazują człowieka na Piekło ze względu na urodzenie z ciemną skórą? Co zatem z mulatami? Mieliby zawisnąć w próżni? A co z rasą żółtą czy czerwoną? Bo chyba ludzie nie dzielą się jedynie na białych i czarnych? Czyżby „islamski rasizm” ograniczał się jedynie do rasy czarnej?

Zadziwiające tym bardziej, że islam od samego początku kładł nacisk na równe traktowanie ludzi niezależnie od rasy czy narodowości:

{O ludzie! Oto stworzyliśmy was z mężczyzny i kobiety i uczyniliśmy was ludami i plemionami, abyście się wzajemnie znali. Zaprawdę, najbardziej szlachetny spośród was, w obliczu Boga, to najbardziej bogobojny spośród was!} [Koran 49:13]

a Prorok Muhammad (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) pouczał:

„O ludzie! Wasz Bóg jest jeden i wasz przodek (Adam) jest jeden. Arab nie jest lepszy od nie-Araba, a nie-Arab nie jest lepszy od Araba, a czerwonoskóry nie jest lepszy od czarnoskórego, a czarnoskóry nie jest lepszy od czerwonoskórego, jak tylko pod względem pobożności”.

Również historia islamu pokazuje, że szacunek należy się każdemu, bez względu na kolor skóry. Weźmy pod uwagę choćby osobę Bilala, czarnoskórego niewolnika, który zaświadczył o jedności Boga. Został uwolniony właśnie przez muzułmanów, a Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) wyznaczył go na pierwszego muezzina – dał mu funkcję, o jakiej wielu marzyło. To właśnie on dostąpił zaszczytu wygłaszania azanu, zwoływania wiernych na modlitwę, a jego kolor skóry ani pochodzenie, czy też fakt, że był on niewolnikiem, nie miały żadnego znaczenia. Szlachetni Towarzysze tacy jak Abu Bakr i Umar zwykli nazywać Bilala „naszym mistrzem”. Kiedy jeden z arabskich Towarzyszy – Abu Dharr – nazwał Bilala „synem czarnej kobiety”, Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rozzłościł się na niego i powiedział: „Jesteś człowiekiem, który ma w sobie ignorancję”. Abu Dharr miał tak ogromne wyrzuty sumienia, że przyłożył policzek do ziemi i poprosił Bilala, by stanął na jego drugim policzku, jeżeli chce.

W okresie przedislamskim ludzie czarni czy niewolnicy nie cieszyli się szacunkiem, toteż Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) kładł duży nacisk na wskazywanie na jedność rasy ludzkiej w islamie. W jednym z hadisów powiedział on (o ewentualnym przywódcy muzułmanów):

„Słuchajcie i bądźcie posłuszni, nawet gdyby waszym władcą był etiopski (=czarnoskóry) niewolnik”.

Czy byłoby możliwe okazywanie szacunku osobom różnych narodowości i o różnych kolorach skóry, zapewnianie ich, że jedynym kryterium jakie będzie brane pod uwagę w Dniu Sądu będzie ich bogobojność i uczynki, a jednocześnie głoszenie, iż czarnoskórzy i tak pójdą w Ogień Piekielny?

Pozostaje jedynie pogratulować autorowi wyobraźni... a w razie obaw zalecić maseczki z ogórka – ponoć cerę rozjaśniają ;)

M.

kwietnia 03, 2010

prośba o pomoc

Witam. Jestem studentką trzeciego roku socjologii o specjalizacji - socjologia rodziny. Piszę właśnie pracę licencjacką pt. "Być żoną Araba. Analiza socjologiczna związków małżeńskich Polek z Arabami". Poszukuję kobiet, Polek, będących w związku małżeńskim w Arabem, muzułmaninem. Interesują mnie zarówno Polki chrześcijanki, jak też te które przyjęły islam.

Celem pracy jest ukazanie jak w takim małżeństwie funkcjonuje kobieta. Postaram się zobrazować proces stawania się żoną Araba, w związku z tym chciałabym się zapytać o doświadczenia kobiet na różnych etapach związku, zaczynając od poznania partnera, poprzez małżeństwo oraz dalsze wspólne życie. Interesują mnie takie problemy jak wpływ różnic religijnych oraz kulturowych na wspólne życie. Przyznam, że niekiedy są to jednak pytania prywatne dotyczące np. relacji z mężem, stosunku do hijabu.

Badanie jest całkowicie anonimowe, a wyniki zostaną wykorzystane tylko i wyłącznie w mojej pracy.

Jestem w dość stresującej już sytuacji, ponieważ potrzebuję przeprowadzić około 10 wywiadów, a czasu mam bardzo niewiele. Okazuje się, że umówić się na rozmowę w Warszawie wcale nie jest taką prostą sprawą. Postanowiłam więc spróbować również za pośrednictwem Internetu. W związku z tym zwracam się do Pań z ogromną prośba o pomoc w badaniu. Czy któraś z Pań jest w takim związku i zgodziłaby się porozmawiać ze mną za pomocą komunikatora np. gadu-gadu bądź innego? A może posiadają Panie jakieś kontakty, znajome, które zgodziłyby się na rozmowę?

Bardzo proszę o kontakt

Pozdrawiam Ania