Strony

kwietnia 29, 2011

mów coś dobrego albo zachowaj milczenie

W znanym hadisie Prorok (pokój z nim) powiedział: "Kto wierzy w Allaha i Jego Posłańca niech mówi to co przydatne, dobre lub niech zachowa milczenie". [przekazane przez Ahmad, Malik i Tirmithi]

Hadis ten podkreśla, że jesteśmy odpowiedzialni za to, co mówimy

Mowa dzieli się na trzy rodzaje:

  • Khayr (dobra): to jest ten typ mowy do której hadis ten zachęca.
  • Szarr (zła): jest to typ mowy złej i zakazanej
  • Laghł (daremna,bezowocna, czcza): jest to rodzaj mowy, która nie jest ani dobra, ani zła. Nie jest ona zabroniona, ale lepiej jest milczeć i powstrzymywać się od niej. "

Mowa może być niebezpieczna, dlatego powinniśmy kontrolować co mówimy, aby nikogo nie skrzywdzić oraz aby nie szerzyć fałszu. Cel naszej rozmowy powinien być dobry i wartościowy. Jeśli nie jesteśmy w stanie mówić dobrze, to lepiej zachowajmy milczenie. Prorok (pokój z nim) powiedział: ”Mów jedynie to o czym posiadasz wiedzę i doświadczenie i nie mów o czymś o czym nie masz wiedzy”. [Buhari i Muslim]

Bóg mówi :
{ I nie idź w ślad za tym, o czym nie masz wcale wiedzy! …} [17:36]
Nie rozmawiajmy z ludźmi o wszystkim, co słyszymy, bez uprzedniego dochodzenia i potwierdzenia prawdziwości tego, bo można usłyszeć od innych coś prawdziwego lub fałszywego. Jeśli rozmawiamy o wszystkim, co słyszymy, bez pewności, że jest to prawda, będziemy dzielić się grzechem. Prorok (pokój z nim) ostrzega nas w autentycznym hadisie: ”Człowiek popełnia wystarczający grzech, gdy mówi o wszystkim, co słyszy”.

Mówienie prawdy i tego, co przynosi korzyść innym, jest częścią wiary muzułmanina.

Bóg mówi:
{O wy, którzy wierzycie! Bójcie się Boga i mówcie prawe słowa! On ulepszy wasze działania i przebaczy wam wasze grzechy. A kto słucha Boga i Jego Posłańca, ten zdobędzie w nagrodę wielkie szczęście.}[33:70-71]
Bóg informuje nas w Koranie o pewnych rzeczach, które stanowią dobro w naszej mowie i sa korzystne dla innych ludzi:
{Nie ma żadnego dobra w ich licznych tajnych rozmowach, z wyjątkiem głosu tego, kto nakazuje jałmużnę albo - słuszne postępowanie, albo - zgodę między ludźmi. A kto tak czyni, bardzo pragnąc przypodobać się Bogu - to My mu damy nagrodę ogromną.}[4:114]

Prorok (pokój z nim) powiedział: "Zaprawdę, sługa będzie mówił słowa miłe Bogu, myśląc, że są nieistotne, ale dzięki nim Bóg podniesie go o wiele stopni wyżej i zaprawdę sługa będzie mówić słowa niemiłe Bogu, myśląc, że są nieistotne, ale dzięki nim, Bóg wyśle go do Piekła”.[autentyczny Buhari]

Musimy być czujni, aby nie mówić kłamstwa. Musimy myśleć o tym, co mówimy i przewidywać konsekwencje naszych słów zanim pójdziemy dalej w mowie. Prorok (pokój z nim) powiedział: "Człowiek może mówić słowa, nie myśląc o ich skutkach, ale dzięki nim, zanurzy się w Ogniu Piekła głębiej niż na odległość między Wschodem a Zachodem”.[autentyczny, Buhari i Muslim]

Jeśli odwiedzamy chorego, nie mówmy do niego: „Oh! Twoja twarz jest żółta! Twoje oczy wydają się być błędne! Twoja skóra jest sucha!” Mów dobrze albo zachowaj milczenie.

Pewnego razu mężczyzna odwiedził chorego i usiadł obok niego na chwilę. Zapytał się co dolega choremu? Pacjent powiedział mu na co choruje i że jego choroba jest poważna. Odwiedzający slysząc to zaczął krzyczeć i powiedział:”Oh nie! Taki i taki, przyjaciel mój, chorował na to samo i umarł. Mojego brata przyjaciel także złapał tą chorobę i choroba ta przykuła go do łóżka aż do śmierci. Mojego szwagra sąsiad również chorował na to i umarł.” Cały czas słuchając, chory mężczyzna był bliski eksplodowania. Wtedy, mężczyzna odwiedzający, przed wyjściem odwrócił się do pacjenta i powiedział:”Na marginesie, czy masz dla mnie jakąś radę?” Chory powiedział:”Tak! Kiedy wreszcie wyjdziesz stąd, nie waż się więcej do mnie wracać!”

Komentujmy rzeczy, które są piękne i urocze – rzeczy, dzięki którym człowiek czuje się szczęśliwy, gdy zostaną zauważone i pochwalone. Jeśli chodzi o rzeczy, których ludzie zwykle wstydzą się lub czują się upokorzeni kiedy ktoś je zauważy, na nie przymknijmy oko. Komentujmy tylko rzeczy, które są źródłem radości, a nie przygnębienia.

Na przykład: wchodzimy do domu przyjaciela i zauważamy, że krzesła są bardzo stare. Uważajmy, by nie stać się irytującymi osobami, które nie mogą przestać oferować swoich niechcianych rad. Bądźmy ostrożni i nie mówmy np.: "Dlaczego nie kupisz nowych foteli? Połowa żyrandoli nie działa. Dlaczego nie możesz kupić nowych? Farba na ścianach odchodzi! Dlaczego nie pomalujesz ścian?” itp.

On nie poprosił nas o radę. Nie jesteśmy profesjonalnymi dekoratorami wnętrz, u których należy zasięgnąć porady. Pozostańmy w milczeniu. Być może nie jest on w stanie zmienić dekoracji. Być może jest on ograniczony finansowo, i tak dalej. Nikt nie jest bardziej uciążliwy niż człowiek, który zawstydza ludzi zauważając rzeczy, które go upokarzają, a następnie rozwija temat i zaczyna przekazywać swoje uwagi. Podobnie, jeśli jego ubranie jest stare lub jego klimatyzacja w samochodzie nie działa, Mówmy dobrze lub zachowajmy milczenie.
Kiedy odwiedzamy chorego, nie mówmy mu o śmierci, jeśli będziemy zmuszeni kiedykolwiek coś komentować zróbmy to bardzo taktownie. Bądźmy mądrzy i mili robiąc to!

Opracowane m.in. na podstawie książki: “Enjoy your life” Dr. Muhammad Abd Al-Rahman Al- Arifi

4 komentarze:

  1. Anonimowy02 maja, 2011

    Powstryzmywanie sie od komentarzy w w/w sytuacjach nazwalabym wyczuciem albo taktownoscia. Naprawde trzeba by byc chyba durniem zeby osobie chorej powiedziec ze wlasnie na to umarl znajomy.
    Natomiast 'mowmy tylko rzeczy piekne' to troche co innego
    i czasem moze lekko pachniec hipokryzja.

    I.

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy06 maja, 2011

    Czy slowa w dyskusji sa dobra, czy zla mowa? Bo
    czcze moga byc na pewno jesli probujemy zadowolic wszystkich adwersarzy.
    Jakie stanowisko zajmuje islam w sprawie retoryki i pytanie zasadnicze - czy dzieci nalezy uczyc myslec samodzielnie, czy tez wedlug ustalonego klucza "mysl sobie jak chcesz, bylebys doszedl do tego samego wniosku".
    Jaka role odgrywa filozofia grecka i rzymska w aktualnej filozofii arabskiej?
    Jesli mozna, jesli mozna. xxxxxxxxxxxxxxx

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy25 maja, 2011

    http://quran.com/

    assalamu aliekom siostry. proszę w miarę możliwości o wypromowanie w/w linku, aby początkujący muzułmanie - jak ja - mieli wzgląd w poprawność czytanych sur.

    fi amani Allah,
    Khadija

    OdpowiedzUsuń
  4. jako komentarz pozwolę sobie zamieścić coś co bardzo oddaje kwestię mówienie dobrze lub nie mówienia wcale...

    to opowieść "O tym jak głuchy poszedł odwiedzić chorego sąsiada" z Anioł Upojony (opowieści mistyczne) Rumi - w przekładzie Ivonny Nowickiej (wyd. Dialog), którą przytoczę tu w skrócie ;-)

    "Pewien bogacz rzekł do głuchego:
    - Twój sąsiad jest chory
    A głuchy pomyślał, że mimo,iż chory mówi słabym głosem i pewnie go nie zrozumie, odwiedzić go powinien. Przygotował sobie w myślach całą scenę i pomyślał co ma mówić na przypuszczalne pytania i odpowiedzi chorego.
    "Kiedy spytam - Jak się czujesz chory sąsiedzie?
    on odpowie - Dobrze - albo - Nieźle
    a ja na to - Bogu dzięki! Czym się posiliłeś?
    a on rzeknie - Sorbetem - albo - odwarem z fasoli
    a ja wtedy powiem - Obyś się cieszył dobrym zdrowiem
    następnie spytam - Który z lekarzy cię odwiedza?
    on powie - Taki to a taki
    wtedy ja dodam mu otuchy - Przynosi on ze sobą wielkie szczęście, skoro to on wszystko będzie dobrze. U mnie też bywał, gdziekolwiek się pojawia, tam życzenia się spełniają

    Tak oto poczciwy człowiek przygotował sobie gotowe domniemane odpowiedzi i poszedł odwiedzić chorego.

    - Jak się czujesz - spytał
    - Umieram - odrzekł tamten
    - Bogu dzięki! - chory sąsiad oniemniał -co to ma znaczyć pomyślał, czyżby nie był mi przychylny.
    - Czym się posiliłeś? - dopytywał się głuchy
    - Trucizną
    - Oby przydała ci zdrowia
    Gniew chorego się wzmagał.
    - Który z lekarzy przychodzi cię leczyć?
    - Ezrael, anioł śmierci. Odejdź!
    - O ten to przynosi wielkie szczęście, powinieneś się cieszyć!

    Głuchy wyszedł ukontentowany, myśląc "Dzięki Bogu! to były udane odwiedziny"
    Chory zaś uznał "To mój śmiertelny wróg. Nie miałem pojęcia, że skrywa w sobie takie pokłady bezwzględności.

    Podobnie do głuchego, wielu ludzi w swych pobożnych czynach zboczyło na manowce, a mimo to oczekiwało w zamian pochwał i nagrody. Jednak w takim postępowaniu czai się grzech."

    Pozdrawiam sedecznie

    OdpowiedzUsuń

Uprzedzamy - komentarze niecenzuralne, obraźliwe, szerzące nienawiść i uprzedzenia, bądź zawierające linki do stron wypaczających nauki islamu lub przyczyniających się do niszczenia dialogu nie będą publikowane.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.