Strony

stycznia 12, 2011

Allah wybacza wszelkie grzechy...

Allah mówi:
{Powiedz: "O słudzy moi, którzy wykroczyliście przeciwko sobie samym, nie traćcie nadziei na miłosierdzie Boga! Zaprawdę, Bóg przebacza grzechy w całości. Przecież On jest Przebaczający, Litościwy!} [Koran 39:53]
Werset ten mówi o tych, którzy okazują skruchę. Mówi nam, że każdy grzech, bez względu na to jak duży, zostaje wymazany poprzez szczerą i prawidłową skruchę.

Są pewne warunki, które należy spełnić, by skrucha była szczera i prawidłowa. Pierwszym z nich jest ten, by osoba okazująca skruchę zaniechała swego grzesznego czynu. Drugim jest ten, by odczuwała głęboki i szczery żal z powodu popełnienia swego grzechu. Trzecim jest mocne postanowienie nie powracania do tego grzechu nigdy więcej. W końcu, jeśli grzech spowodował pogwałcenie praw innej osoby, grzesznik musi zrobić co w jego mocy, by jej zadośćuczynić.

Kiedy Allah widzi szczerą skruchę u któregoś ze Swych sług – u sługi, który naprawdę zwraca się do swego Pana z obawą i nadzieją – wówczas nie tylko wybacza mu On grzechy, ale i zastępuje te grzechy dobrymi uczynkami dodanymi do konta tego sługi. Dzieje się tak za sprawą nieskończonej łaski i szczodrości Allaha.

Allah mówi:
{Z wyjątkiem tych, którzy się nawrócili, którzy uwierzyli i uczynili dobre dzieło; tym Bóg zamieni ich złe czyny na dobre. Bóg jest Przebaczający, Litościwy! } [Koran 25:70]
Allah mówi to zaraz po wymienieniu takich grzechów, jak politeizm, morderstwo i zdrada. Jednak to błogosławieństwo przeznaczone jest tylko dla tego, kto ma wiarę, czyja skrucha jest szczera i kto mocno stara się wykonywać dobre uczynki.

Szczodrość Allaha jest tak dalekoidąca, że każdy grzech jaki popełniamy zostaje nam wybaczony nie tylko dzięki naszej właściwie okazanej skrusze, ale też możemy osiągnąć przebaczenie po prostu poprzez ciągłe błaganie Allaha o nie.

Innym sposobem na osiągnięcie wybaczenia Allaha jest wykonywanie dobrych uczynków. Allah mówi:
{Odprawiaj modlitwę na obu krańcach dnia i często w godzinach nocy: Zaprawdę; czyny piękne usuwają czyny złe! To jest przypomnienie dla pamiętających!} [Koran 11:114]
Niektórzy uczeni są zdania, że ten werset mówi o wybaczeniu mniejszych grzechów, zaś grzechy większe wymagają właściwie okazanej skruchy. Interpretację tę popierają, cytując następujący werset:
{Jeśli będziecie unikać wielkich grzechów, które wam zostały zakazane, to My odpuścimy wam wasze złe uczynki i wprowadzimy was wejściem szlachetnym.} [Koran 4:31]
Przytaczają także wiele hadisów, w tym ten przekazany przez Usmana, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: “Każdemu muzułmaninowi, który odprawia przepisaną modlitwę, oddając sprawiedliwość jej ruchom (tj. wykonując ją prawidłowo – przyp. tłum.) i pokorze jakiej ona wymaga, zostaną wymazane grzechy, które miały miejsce przed nią, tak długo, jak osoba ta nie popełnia grzechu ciężkiego.” [Sahih Muslim]

Jednakże Ibn Tajmija i wielu innych uczonych postrzega werset “dobre czyny wymazują czyny złe” jako mający znaczenie ogólne. Odnosi się on do wszystkich grzechów, wielkich i małych. Nawet jeśli dobre uczynki jakiejś osoby nie wymażą danego grzechu bezpośrednio, to nie może być wątpliwości, że te dobre uczynki zaważą na szali uczynków w Dniu Sądu na korzyść tej osoby. Ktokolwiek ma przewagę dobrych uczynków nad złymi w Dniu Sądu, ten osiągnie zbawienie.

Allah mówi:
{A waga w tym Dniu jest prawdą: ci, których szale (dobrych uczynków) będą ciężkie, będą szczęśliwi; a ci, których szale (dobrych uczynków) będą lekkie, stracili swoje dusze, dlatego że byli niesprawiedliwi względem Naszych znaków.} [Koran 7:8-9]
Ibn Mas’ud powiedział: “Ludzie zostaną rozliczeni w Dniu Sądu. Ktokolwiek będzie miał na swym koncie choć jeden grzech więcej aniżeli dobrych uczynków, ten wejdzie do Ognia. Ktokolwiek będzie miał na swoim koncie choć jeden dobry uczynek więcej aniżeli grzesznych czynów, ten wejdzie do Raju”.

Następnie Ibn Mas’ud wyrecytował słowa Allaha: “...ci, których szale (dobrych uczynków) będą ciężkie, będą szczęśliwi”.

Potem powiedział: „Zaprawdę, waga przeciąży o ciężar atomu na jedną stronę lub na drugą”.

Allah wybacza nam nasze grzechy także poprzez trudności, jakie napotykamy w życiu. Kiedy dotknie nas choroba lub cierpimy z powodu okoliczności, zyskamy wybaczenie, jeżeli będziemy je znosić cierpliwie, pragnąc nagrody Allaha.

Allah wybacza nam też nasze grzechy dzięki suplikacjom, jakie inni wznoszą do Allaha, prosząc o wybaczenie dla nas, w tym także podczas modlitwy pogrzebowej. Zyskujemy przebaczenie także poprzez dobroczynność poczynioną za naszego życia, która trwa, dostarczając korzyści innym jeszcze po naszej śmierci. Zyskujemy przebaczenie, jeśli mamy pobożne dzieci, które wznoszą za nas prośby do Allaha.

Grzechy muzułmanina są też wybaczane poprzez karę, jaką możemy otrzymać w grobie. Grzechy te są wybaczane również poprzez wstawiennictwo Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) w tym dniu (tj. Dniu Zmartwychwstania – przyp. tłum.), a następnie poprzez wstawiennictwo tych, którym dane zostanie wstawiennictwo. Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rzekł: „Moje wstawiennictwo za tych spośród moich zwolenników, którzy popełnili ciężkie grzechy.”

Ponad tym wszystkim i oprócz tego jest miłosierdzie Litościwego Pana, który wybacza tego Dnia wszelkie grzechy, jakie zechce, jeśli tylko ktoś staje przed Nim, czcząc tylko Jego jedynego, nie przypisując Mu żadnego partnera.

Sheikh `Abd Allah b. `Umar al-Dumayjî, źródło

28 komentarzy:

  1. To ciekawe.., kiedys moja znajoma muzulmanka-konwertytka wyjasniala mi ze nawet muzulmanin, ktory grzeszy i nie okazuje skruchy w tym zyciu pojdzie po smierci na jakis czas do piekla, a po odbyciu kary i tak wejdzie do raju,wiec jaki jest sens tej skruchy? tylko po to zeby nie odbywac tej kary w piekle chyba. Skoro koniec koncow wszyscy muzulmanie bez wzgledu na skruche czy nie wejda do raju. Tak mi ona wyjasniala, ze tylko muzulmanie wejda do raju, nawet grzesznicy najwieksi (po odbyciu kary w piekle) a pozostali innowiercy na zawsze pojda do piekla. przeciez to nielogiczne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muzułmanie co zabijają w imie Allaha nie grzeszą. Prawda? Więc po co rozdzielać grzechy w Islamie skoro większość tych odrażających grzechów jest mile widziana?

    OdpowiedzUsuń
  3. pytanie odbiegające od tematu.
    Zastanawiam się nad tym dlaczego muzułamnie wierzą w hadisy, przecież to tylko opowieści, do których nie można mieć pewności.Wiem słyszała, ze tzw. uczeni starali sie wybrać te które są prawdziwe, ale przecież oni nie mogą mieć 100 % pewności. Nie żyli w czasach Mahometa.
    A tak wiem pewnie powtarzam się po innych, tylko hadisy mówią o chustce na włosy, czyli tak naprawdę nie trzeba tego robić skoro wierzycie że jedynie Koran to prawda.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chcałam sie spytać o zasady interpretacji Koranu?
    Czy to prawda, że jeśli dwa wersety wydają się mówić co innego na ten sam temat, to liczy się ten późniejszy?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale są Ci którzy wierzą w Koran i Ci, którzy wierzą rownież w Sunnę. Czy trzeba je wyznawać rownoczesnie?
    Tak naprawdę to chciałam się przywitać. Od jakiegos czasu zainteresowałam się religią Islamu i ostatnio bardzo dużo o niej czytam i słucham. Z jednej strony to piękna religia, nie mogę wyjsc z podziwu jak mozna wierzyc (myslę, ze 5x modlitwa robi swoje :)) i jak mozna się az tak stosowac do tego co wyznaczył Bóg, jednak z drugiej strony mam uczucie ograniczania, ciągłch zakazów i nakazów, szczegolnie przebywania w innym powmieszczeiu niz mężczyźni, bycie sam na sam (przeciez nie kazdy mysli od razu o tym o czym wszyscy myslą, ze sie mysli, chodzi tu o seksualnosc, pożądanie), np. nie golenia brwi, mimo, ze inne partie ciała mogą byc golone, a makijaz jest dozwolony. Trudno to sobie poukładac, szczegolnie wtedy kiedy jest się wychowanym w innej religii.
    Moje nastepne małe pytanie. Czy po kazdym wymienieniu słowa "Prorok" trzeba go pochwalic "PzN"? Wystarczyłoby raz.. ah ale to wszystko inne:)
    dziekuje z góry za odp.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla zainteresowanych powiekszeniem wiedzy na temat hadisow, polecam ksiazke na stronie oislamie, pod linkiem E-ksiazki, tytul ksiazki:TERMINOLOGIA HADISOW. Ksiazka ta wyjaśnia klasyfikacje i proces zachowania hadisów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kazdy muzulmanin powienin wierzyc i postepowac wedlug dwoch zrodel Koranu i Sunny. Sa one oba tak samo wazne, Prorok zostal zeslany po to, aby wytlumaczyc poprzez swoje zycie jak muzulmanie maja postepowac, np. Z Koranu wiemy, ze mamy poscic, ale nie wiemy dokladnie, jak to robic,natomiast sunna tlumaczy nam w dokladny sposob wszystko o poscie. Tak samo jest z modlitwa, hijabem, czy innymi rzeczami.
    Tak wiec nie ma żadnego sposobu, by rozumieć Koran poprawnie, jak tylko w połączeniu z interpretacją, jakiej dostarcza Sunna.
    {Ale nie! Na twego Pana! Oni nie uwierzą, dopóki nie uczynią ciebie (Muhammadzie pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) sędzią w tym, co jest przedmiotem sporu między nimi. Potem nie znajdą już w sobie sprzeciwu co do tego, co rozstrzygnąłeś, i poddadzą się całkowicie } [Koran 4:65]

    {Kiedy zdecydował Bóg i Jego Posłaniec jakąś sprawę, to nie godzi się ani wierzącemu, ani wierzącej, aby mieli inny wybór w tej sprawie. A kto nie słucha Allaha i Jego Posłańca, ten zbłądził w sposób oczywisty.} [Koran 33:36]

    {A to, co wam daje Posłaniec, to bierzcie; a czego wam zakazał, od tego się powstrzymajcie!} [Koran 59:7].
    Z tego powodu, jedną z uzgodnionych zasad jest, że Koran ma być interpretowany zarówno poprzez sam Koran, jak i poprzez Sunnę, a następnie poprzez wypowiedzi Sahabah, itd
    obowiązkiem każdego muzułmanina jest nie rozdzielanie Koranu i Sunny oraz wziąć je i formułować prawa na podstawie obydwu.

    Jest to bowiem dla nich zabezpieczeniem i w ten sposób nie zboczą ani na prawo, ani na lewo i nie pogrążą się w błędzie, zgodnie z wyjaśnieniem Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim): „Zostawiam po sobie dwie rzeczy. Nie zboczycie z drogi, dopóki będziecie się ich mocno trzymać: to Koran i moja Sunna.”

    Sunna, która ma istotne znaczenie w Muzułmańskim Prawie, jest to wyłącznie ta Sunna, która została potwierdzona przez naukowe źródła i autentyczne łańcuchy przekazu, znane uczonym w dziedzinie hadisu oraz w dziedzinie przekazicieli i ich przeszłości.

    OdpowiedzUsuń
  8. Koran zostal objawiony w ciagu 23 lat i mentalnosc owczesnych ludzi zmieniana byla stopniowo, zaczynajac od serca, potem rozszerzajac na wszelkie aspekty zycia.

    Dlatego, jesli poczatkowo cos zostalo uregulowane w jakis sposob, a potem byl werset mowiacy inaczej, to wazny jest ten drugi,jak np. ten o alkoholu



    Alkohol nie od razu zostal ludziom zabroniony, bowiem bylo to bardzo gleboko zakorzenione wsrod owczesnych ludzi i mogloby byc za trudne dla nich, aby odrazu rzucic picie.

    Na poczatku Koran nakazal jedynie osobom bedacym pod wplywem alkoholu nie stawac do modlitwy az nie beda w pelni swiadomi swoich slow i czynow,a z czasem alkohol zostal calkowicie zabroniony, poniewaz jesli czlowiek w ogole nie pije alkoholu, to nie obowiazuje go regulacja zwiazana z byciem w stanie nietrzezwym tym samym werset pierwszy niejako przestal obowiazywac.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zaprawdę, Bóg jest świadkiem każdej rzeczy!
    Zaprawdę, Bóg i Jego aniołowie
    błogosławią Proroka!
    O wy, którzy wierzycie!
    Módlcie się za niego
    i pozdrawiajcie pozdrowieniem pokoju!

    Abu Huraira przekazal: Wyslannik Allaha (pokoj z nim) powiedzial: Niech jego nos pokryty zostanie kurzem, w ktorego obecnosci wspomina sie mnie,a on nie prosi Allaha o błogosławieństwo dla mnie.[At-Tirmidhi, Saheeh Al-Albaani]
    Imam Nawawi stwierdza, że ” niech jego nos pokryty zostanie kurzem " znaczy zostać upokorzonym i zhańbionym. To jest "niech taka osoba zostanie upokorzona i zhańbiona, która słyszy moje imię i nie prosi Boga o błogosławieństwo dla mnie."
    Wkrotce, jak Bog da, podeslemy link do ciekawego opracowania na temat blogoslawienstw wynikajacych z mowienia "pokoj i blogoslawienstwo Allaha niech beda z nim".

    OdpowiedzUsuń
  10. Ka, witamy cie serdecznie na blogu:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję serdecznie za odpowiedź i zaa przywitanie :0
    Oj, coś mi się wydaję, że będę tu często zaglądać i czytać, a nawet już to robię.
    Pozdrawiam Karolina :)

    OdpowiedzUsuń
  12. I ja również witam, Ka. Rozgość się ;)

    Wiesz, z tymi nakazami i zakazami... Islam jako religia opiera się na pięciu filarach, które są kwestią najważniejszą i absolutnym wymogiem. Są to: wyznanie wiary (temat warunków ważności szahady niedawno pojawił się na blogu), modlitwa (obowiązkowe modlitwy 5 razy dziennie), post (w miesiącu Ramadan), zakat (obowiązkowa darowizna od osób mających dobrą sytuację majątkową) i pielgrzymka (dla tych, którzy mają możliwość ją wykonać). Do tego to, w co należy wierzyć (w Boga Jedynego, aniołów, Proroków i Wysłanników Boga, Księgi przez Niego objawione, Dzień Sądu i Zmartwychwstania oraz w Boskie Przeznaczenie). To podstawa islamu.

    Potem zaczynają się liczyć dodatkowe regulacje - dalsze wymogi związane z praktykowaniem wiary, których łamanie jest grzechem. I tu grzechy dzielimy na ciężkie i lżejsze... Są też czynności, których nie wykonywanie (mimo, że zalecane) bądź wykonywanie (mimo, że nie zalecane) grzechem nie jest, lecz za zastosowanie się do nich jest nagroda... Stopień stosowania się do różnych zaleceń zależy chyba od stopnia wiary, zrozumienia religii i zaangażowania, tego, jak bardzo chcemy się Bogu przypodobać... Nie mniej jednak najważniejszą kwestią w islamie jest nadal wiara w Jedynego Boga bez żadnych towarzyszy, Wiecznego, który nie zrodził i nie został zrodzony, któremu jako jedynemu należą się wszelkie akty czci, oraz przestrzeganie filarów islamu. Jeśli tego zabraknie - nic nie da stosowanie się do dalszych zaleceń. Jeśli jest wiara i jest stosowanie się do filarów islamu - reszta przychodzi z czasem... w mniejszym lub większym stopniu...

    OdpowiedzUsuń
  13. Odbieglyscie od tematu grzechu i skruchy i ich konsekwencji. Jestem autorka pierwszego komentarza i czekam na odpowiedz. Czy ta moja kolezanka-muzulmanka miala racje w tym, ze wszyscy muslim pojda do raju niezaleznie od tego czy kradna, pija, cudzoloza, gwalca itp czy nie, bo wystarczy im szczera skrucha aby isc do raju, a nawet nie, bo po odbyciu kary w piekle za te grzechy i tak wejda do raju. A np chrzescijanin, ktory pomaga ludziom, nie kradnie, nie cudzolozy itp i tak pojdzie do piekla bo nie jest muzulmaninem. To mi przypomina kalwinizm w ktorym istnieje doktryna predenstynacji.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  14. Ewo, uznalam twoje pytanie za retoryczne, stad brak odpowiedzi:-)
    Na poczatek prosze odpowiedz mi, kto wedlug chrzescijanstwa pojdzie do Raju, czy muzulmanie pojda do Raju? Prosze o oficjalne stanowisko.

    Co islam mowi na ten temat:

    [Koran 3:85] {A od tego, kto poszukuje innej religii niż islam, nie będzie ona przyjęta; i on w życiu ostatecznym będzie w liczbie tych, którzy ponieśli stratę.}


    Werset ten jest stwierdzeniem, że Allah od nikogo nie zaakceptuje innej drogi ani czynów, po wysłaniu Swego ostatniego Posłańca, z wyjątkiem tych, którzy postępują zgodnie z prawem Muhammada (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). Jednakże, przed nadejściem Proroka Muhammada, każdy kto podążał za Prorokiem swoich czasów, pozostawał na Prostej Drodze Zbawienia. Zatem żydzi podążali za Mojżeszem (pokój z nim) i odwoływali się do Tory, aby osądzać w danym czasie. Kiedy Allah zesłał Jezusa (pokój z nim), Dzieci Izraela zostały zobligowane do podążania za nim i bycia jemu posłusznymi, więc ci, którzy za nim podążali stali się chrześcijanami. Kiedy Allah wysłał Muhammada (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), jako ostatniego Proroka i Posłańca do wszystkich Dzieci Adama, cała ludzkość została zobligowana, aby w niego wierzyć i być mu posłusznym oraz, by powstrzymywać się od tego, czego zabronił. Ci, którzy tak uczynili są prawdziwie wierzący. Umma (naród, nacja, społeczność) Muhamamda (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) jest nazywana wierzącymi, ze względu na głęboką wiarę (iman) i przekonanie oraz dlatego, że wierzą we wszystkich poprzednich Proroków i w przepowiedziane wydarzenia, które mają dopiero nastąpić.

    Hadis brzmi: „Na Jedynego, w którego rękach jest dusza Muhammada, nie ma nikogo w tej ummie, żyda ani chrześcijanina, który usłyszy o mnie i umrze nie uwierzywszy w to, co zostało mi zesłane, ale będzie on jednym z ludzi w Piekle.” [Muslim w ‘al- Sahih’, 153]

    OdpowiedzUsuń
  15. W hadisie, który przekazał al-Numana ibn Baszir, który powiedział:

    „Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: ‘Najmniej surową karę spośród ludzi Piekła otrzyma człowiek, który ma dwa buty i paski u nich z Ognia – według innej wersji: dwa gorące węgle zostaną położone pod podeszwami jego stóp – i sprawią, iż jego mózg zagotuje się (będzie wrzał), tak jak gotuje się (dochodzi do wrzenia) naczynie. Będzie myślał, że nikt inny nie otrzymuje kary surowszej od niego, ale on będzie tym, który zostanie ukarany najsłabiej.’” [al-Buchari, 6562; Muslim, 212]

    Takze nawet najmniejsza kara w Piekle, to wystarczajacy powod, aby jak najbardziej starac sie na tym swiecie, zeby sie tam nie znalezc, nawet na chwilke.

    [Koran 4:48] {Zaprawdę, Allah nie przebacza tym, którzy dodają Mu współtowarzyszy (we czci), lecz przebacza komu chce mniejsze grzechy; a kto dodaje Allahowi współtowarzyszy, ten wymyślił grzech ogromny.}

    Ten kto nie wierzy w Boga lub/i dodaje Mu wspoltowarzyszy nie wejdzie do Raju, pozostanie w Piekle na zawsze. Politeizm jest największym śmiertelnym grzechem. Allah nie zaakceptuje również jego dobrych uczynków ani wstawiennictwa w jego imieniu.
    [Koran 6:88] {To jest droga prosta, którą On prowadzi, kogo chce ze Swoich sług. A gdyby oni dodawali Jemu współtowarzyszy, to daremne byłoby dla nich to, co uczynili.}

    [Koran 39:65] {Zaiste, zostało objawione tobie (Muhammadzie) i tym (Wysłannikom), którzy byli przed tobą: „Jeśli dodajesz Allahowi współtowarzyszy (wtedy), to z pewnością działanie będzie daremne i na pewno znajdziesz się wśród stratnych!}

    Duży politeizm (szirk) będący apostazją skazuje człowieka na wieczność w ogniu piekielnym, jeżeli nie zaprzestanie go przed śmiercią. Jest to oddawanie czci innym niż Allahowi, dżinnom, zmarłym, szatanowi; obawa że zmarli, dżinny, czy szatan mogą nam zaszkodzić oraz/lub nadzieja (wiara), że stworzenie (poza Allahem - Stwórcą), może nam pomóc, spełnić pragnienia, zaspokoić potrzeby (jak czyni się dzisiaj, kierując np. modlitwy do zmarłych, prosząc zmarłych o wstawiennictwo i pomoc). Allah (Subhanahu wa Ta’ala) mówi:

    [Koran 10:18] {Oni czczą, poza Allahem, to, co im nie szkodzi i nie przynosi korzyści. Oni mówią: „To nasi orędownicy u Allaha”. Powiedz: „Czyż wy potraficie powiadomić Allaha o czymś, czego On nie zna w niebiosach i czego On nie zna na ziemi? Niech Jemu będzie chwała, On jest wyniosły ponad to, co Jemu dodają jako współtowarzyszy!”}

    Bog jasno mowi, ze dla niego najwazniejsza jest wiara tylko w Niego i niedodawanie wspoltowarzyszy,to jest podstawa, jesli tego nie ma nawet dobre uczynki nie pomoga.
    Kazdy muzulmanin, ktory popelni najmniejszy grzech zostanie za to ukarany w Piekle, kara bedzie uzalezniona od grzechu, ale ostatecznie po odbyciu kary, wejdzie do Raju, jesli Bog da.
    A Bog wie najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Salam aleikum
    Myslalam,ze muzulmanin za male grzechy moze byc nieco ukarany kara grobu, a nie pieklem.
    juz nic nie rozumiem
    AbA

    OdpowiedzUsuń
  17. AbA kara bedzie zarowno w grobie jak i w Piekle, chyba ze Bog nam wybaczy nasze grzechy. Dlatego tak wazne jest ciagle proszenie Boga o wybaczenie i szczera skrucha, jest tez dua, ktora powinnismy mowic po kazdej modlitwie, aby Bog uchronil nas przed kara w grobie i kara w piekle. Czytanie sury Mulk codziennie moze uchronic nas przed kara w grobie.
    Niech Allah nas uchroni przed kara w grobie i kara w piekle.Amin

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie jestem chrzescijanka, wiec nie wiem jak to u nich jest. poza tym chrzescijanstwo posiada duzo odlamow,kazdy moze mowic co innego jesli chodzi o zycie po smierci. A skoro w islamie podkreslacie, ze tylko muzulmanie bez wzgledu na grzechy wejda do raju, to jak to sie ma np. do ludzi ktorzy o islamie nigdy nie slyszeli, do roznych kultur i plemion,ktore zyja np. w Afryce albo Amazonii w dzungli, albo mieszkancy Korei polnocnej, ktorzy o Bogu w ogole nie slyszeli ze wzgledu na system w ktorym zyja, albo ludzie niepelnosprawni,chorzy umyslowo, albo szyici, ktorzy roznia sie od sunnitow itd itp. Dziwi mnie to ze w islamie Bog daje mozliwosc czlowiekowi-muzulmaninowi oceniania i skazywania innowiercy na pieklo, bo ten nie jest muzulmaninem. Jak to sie ma do tego, ze w religii nie ma przymusu, a zarazem jesli sie nie jest muslem to sie z gory jest skazanym na pieklo?
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  19. Salam, jestem muzulmanka i przypadkiem trafilam na ten blog. Nie wiedzialam, ze to tak jest w islamie, ze muzulmanin wejdzie do raju bez wzgledu na grzechy, mialam inna wiedze na ten temat, ale skoro tak, to bardzo mnie to cieszy:-) W sumie po co mam nosic hijab i przestrzegac tych wszystkich zasad skoro i tak pojde do raju, bo jestem muzulmanka:-) Dziekuje za ten artykul, nareszcie spelnie swoje marzenia o byciu modelka i mieszkaniu z moim chlopakiem. Kare w grobie czy piekle jakos przetrwam, skoro i tak wejde do raju, to nie ma sie czym martwic. Teraz rozumiem juz te wszystkie muzulmanki, ktore ubieraja sie normalnie, nie nosza chust, chodza na dyskoteki, na basen i na plaze w niezakrywajacym cialo stroju. Oczywiscie jesli ktos chce isc od razu do raju to niech zyje wg zasad, ale skoro kazdy muzulmanin tam bedzie predzej czy pozniej ..., dzieki wam mi sie rozjasnilo;-)
    Yasmin

    OdpowiedzUsuń
  20. Ewo, Bog nie ukarze nikogo kto nie uslyszal o islamie, nie mial o tym wiedzy, lub osoby, ktore nie sa w stanie odpowiadac za swoje czyny, jak np. ludzie chorzy umyslowo, tak samo dzieci itp. Bog mowi w Koranie, ze nie ukaral, zadnego ludu zanim nie wyslal do niego upomnienia, pod postacia Proroka:
    Ten, kto idzie drogą prostą,
    idzie nią dla siebie samego;
    a ten, kto błądzi,
    błądzi na szkodę sobie samemu.
    Żadna dusza niosąca ciężar
    nie poniesie ciężaru innej .
    My nie karaliśmy nigdy,
    zanim nie wysłaliśmy posłańca.

    (Koran17:15)
    W religii nie ma przymusu, kazdy ma wybor,swoj rozum i postapi jak chce. Bog jasno nam mowi, co od nas oczekuje, jesli ktos uwaza to za nieprawde to czemu mialby dostac za to nagrode? Bog mowi, ze stworzyl nas tylko po to, abysmy mu oddawali czesc i aby poddac nas testowi, kto z nas bedzie najbardziej bogobojny. Logicznym jest, ze Bog nas stworzyl, dal prawo i wolna wole, powiedzial za co jest kara a za co nagroda, wszystko jest jasne, to czlowiek sam siebie skazuje albo na raj albo na pieklo. a ostatecznie to Bog zadecyduje kto na co zasluzyl, bo on zna nasze serca najlepiej.Jaki sens mialoby bycie wyznawca tej albo innej religii, jesli wszyscy ludzie niezaleznie od wiary mieliby wejsc do raju.

    OdpowiedzUsuń
  21. Yasmin, ode mnie taka rada, poczytaj sobie o karze w grobie i w piekle, moze zmienisz zdanie, jak Bog da. a decyzja nalezy do ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Yasmin sobie chyba żarty robi...

    OdpowiedzUsuń
  23. Wcale nie stroje sobie zartow, tylko tak wywnioskowalam. No nie wiem. Skoro wystarczy byc muzulmaninem zeby wejsc do raju, to po co tak przestrzegac tych wszystkich zasad? Ja w jedynego Boga wierze, modle sie, przestrzegam postu, ale chce sie normalnie ubierac i zyc jak inni, a nie w jakims zamknieciu, ze nie moge isc na basen, an jakies przyjecie ze znajomymi czy cos. Skoro nawet najgorszy muzulmanin bedzie koniec koncow w Raju to przeciez mozna robic co sie czlowiekowi podoba. Byleby tylko wierzyc w Allah.
    Y.

    OdpowiedzUsuń
  24. "Byleby tylko wierzyć w Allah"...

    Siostro, polecam powrót do posta WARUNKI WAŻNOŚCI SZAHADY i przeanalizowanie ich raz jeszcze, w tym punkty 4, 6 i 7, zamiast wpierać, że uświadamiamy Cię, iż jest inaczej niż jest faktycznie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Yasmin dobrze prawi. Koran i tylko Koran powinien być wyznacznikiem życia muzułmanki/muzułmanina. Hadisy i tafsiry to zbędne dodatki wprowadzające do islamu zwyczaje plemienne z VII w.

    OdpowiedzUsuń
  26. W Biblii napisano, że Alach wybacza za nim go poprosisz i należy Go w tym naśladować a Syneloi dodaje do tego radę z Eltaoo:

    Wybaczenie trzeba czasem połączyć z odgrodzeniem siebie od osoby, której się wybaczyło by uwolnić siebie od niej jeśli brak nadziei na to, że zaprzestanie ona Ciebie krzywdzić.

    OdpowiedzUsuń

Uprzedzamy - komentarze niecenzuralne, obraźliwe, szerzące nienawiść i uprzedzenia, bądź zawierające linki do stron wypaczających nauki islamu lub przyczyniających się do niszczenia dialogu nie będą publikowane.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.