Strony

lutego 14, 2010

damski bokser

Urszula: Ostatnio usłyszałam od koleżanki, że muzułmanin może bić żonę kijem i podobno są nawet określone typy kijów? Czy to prawda? Jestem coraz bliżej przejścia na Islam i nie wydaje mi się, iż są jakieś wytyczne, co do kijów do bicia? Czy posiadacie Panie jakąś wiedzę na ten temat?
Sankcje względem żony:

"Powszechnie znany proces oddalania żony na nieograniczony czas był zwalczany przez Islam, lecz całkowicie nie został zabroniony, gdyż posłużył do wyegzekwowania posłuszeństwa na żonie, która wykorzystywała swoją urodę, w celu poniżenia męża. Takie oddalenie kobiety nie może dotyczyć wszystkich wspólnych kontaktów, tylko kontaktów seksualnych i nie może trwać długo. Przekroczenie czterech miesięcy automatycznie oznacza rozwód:
Ci którzy przysięgają odejść od swoich kobiet, powinni czekać cztery miesiące [Koran 2/226]
Jednak kiedy wszystkie te metody nie poskutkują, to można uderzyć lekko kobietę by jej nie zranić czy pozostawić śladów na ciele. Prorok powiedział w pożegnalnej pielgrzymce:
Bądźcie dobrzy dla kobiet, gdyż one są u was brankami (...) jeśli one czynią nieposłuszeństwo widoczne, to pozostawiajcie je w łożach i bijcie je w sposób nieszkodliwy, a jeśli są wam posłuszne to nie stosujcie względem nich przemocy.
oraz powiedział:
(...) nie wolno bić po twarzy, obrażać a oddalać się od niej tylko w domu.
Interpretatorzy muzułmańscy uważali, że uderzyć kobietę można tylko symbolicznie. Niektórzy mówili nawet, że ma to wyglądać tak jak uderzenie kawałeczkiem drzewa arakowego, używanym do czyszczenia zębów (tzw. miswak ).
Islam zakłada, że muzułmanka jest kobietą wrażliwą i delikatną i lekkie uderzenie odczuje jako karę za jej nieposłuszeństwo oraz zrozumie niewłaściwość swego postępowania. Takie załatwianie konfliktów świadczy o dbałości Islamu o harmonię i porządek w rodzinie.
Bicie kobiety nie należy do czynów zalecanych i jest dozwolone tylko w ostateczności. Sam Prorok nigdy nie uderzył ani nie obraził żadnej ze swych żon, Aisza powiedziała:
Nigdy Prorok nie uderzył swojej kobiety, ani swego służącego.
Pewnego razu Prorok rzekł: "Nie bijcie niewolnic Allaha (kobiet)", a po pewnym czasie przyszedł do niego Umar Ibn al-Khattab i powiedział, że kobiety sprzeciwiały się mężom, stały się nieposłuszne. Wówczas Prorok zezwolił na bicie żon (gdy zawiodą wcześniej wymienione sposoby postępowania). Po pewnym czasie zjawiły się u Proroka kobiety i skarżyły się na mężów, a on zwrócił się do mężczyzn: "Przychodziło do domu Muhammada wiele kobiet oskarżających swych mężów, tacy to nie są najlepsi spośród was".
W przypadku nieodpowiedniego zachowywania się męża reakcja żony nie może być taka jak postępowanie męża. Bowiem karanie męża przez zaniechanie współżycia nie jest logiczne i dlatego Islam podkreślił jako metodę w tej sytuacji: po pierwsze dyskusję i interwencję bliskich lub znajomych, jeśli zaś one zawiodą to rozwód, podczas którego mąż poniesie straty materialne. Koran tak przedstawia tę kwestię:
Jeśli kobieta obawia się złego traktowania lub obojętności ze strony swego męża, to nie będą mieli grzechu, jeśli dojdą między sobą do zgody, bo zgoda jest lepsza. [Koran 4/128]"

23 komentarze:

  1. as salam alaikum wr wb
    O problemach z mezem nie rozmawia sie ze znajomymi ani rodzina.
    Dopiero kiedy sytuacja jest bardzo powazna, czyli myslimy o rozwodzie, kobieta powinna wybrac mezczyzne, ktorego najbardziej szanuje w swojej rodzinie aby ja reprezentowal, podobnie postepuje maz i wowczas zaczynaja sie negocjacje.
    Rozwod to ostatecznosc.
    Podany na koncu artykulu fragment z Koranu dotyczy jednej z zona Proroka (pzn), ktora aby ustanowic zgode miedzy nia a Prorokiem (pzn) oddala swoja noc, ktora sie jej nalezala, Aishy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Napisały Panie również: "Powszechnie znany proces oddalania żony na nieograniczony czas był zwalczany przez Islam, lecz całkowicie nie został zabroniony, gdyż posłużył do wyegzekwowania posłuszeństwa wzlędem żony, która wykorzystywała swoją urodę, w celu poniżenia męża."

    Czy aby na pewno teki sens chciały Panie nadać temu zdaniu? Czy doprawdy chodzi o egzekwowanie posłuszeństwa względem żony? Cóż to za matriarchalna religia! ;-)

    Remi

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za odpowiedź na moje pytanie. Co do komentarza ANONIMA, to o problemach w małżeństwie i przemocy należy rozmawiać - nie żyjemy w średniowieczu, by o problemach rozmawiać wtedy, gdy osiągną one już bardzo groźne poziomy i doprowadzą do rozpadu rodziny. Urszula

    OdpowiedzUsuń
  4. Drogie Panie.

    Czy mogę się dowiedzieć co było powodem niezamieszczenia mojego pytania dotyczącego wypowiedzi Aiszy?
    Chętnie dowiem się, skąd pochodzą takie rozbieżności w przekazach pochodzących od (jak rozumiem) jednaj osoby.

    Remi

    OdpowiedzUsuń
  5. Drogi Panie Remi, obydwa Pana komentarze czekaja na publikacje juz razem z odpowiedziami na nie :-) Cierpliwosc matka wynalazku jak mowia...

    OdpowiedzUsuń
  6. Odnosnie bledu, jaki wkradl sie do tekstu, dziekujemy Remiemu za wnikliwa lekture ;) - zostal poprawiony i teraz juz wszystko jasne, mam nadzieje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Do Pani Urszuli
    Ogolnie o tym, jak zapobiegac problemom w malzenstwie nalezy rozmawiac. Nasz ukochany Prorok (pbzn) jest najlepszym przykladem tego, jak nalezy traktowac zone/y i jak postepowac, by malzenstwo bylo udane.

    Nie nalezy opowiadac nikomu o swoich osobistych problemach a juz na pewno nie podazac za opiniami czy radami znajomych.

    Chce tez powiedziec, ze w artykule mowi sie o logice, ktora nie pozwala na to, by kobieta karala meza;
    otoz mezczyzna nie poslucha kobiety (poza wyjatkami, ktorych Allah obdazyl blogoslawienswtem i biora pod uwage opinie zony)- taka jest ich natura.
    Wielu mezczyzn nie tylko nie poslucha zony, ale moze wpasc w szal.. moze ja skrzywdzic, jesli bedzie probowala go ukarac.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pani Urszulo,
    Przemoc w malzenstwie nie jest dozwolona w Islamie.
    O czym tu w ogole rozmawiac?

    Mezczyzna bijacy swoja zone daleki jest od Islamu.

    Kobieta ma pelne prawo do rozwodu w sytuacji, kiedy maz ja pobil.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli muzułmanie nie mogą bić żon, to skąd tyle morderstw honorowych, oblewania kwasem, zakopywania żywcem i bicia w świecie muzułmanów????

    OdpowiedzUsuń
  10. Zylam juz w dwoch krajach tzw muzulmanskich i nie spotkalam sie ani razu z tym, co podaje anonim z 17 lutego.
    Slyszalam wyniki, wg ktorych 70 procent tego, co sie pisze o muzulmanach to klamstwa.

    Nalezy tez pamietac, ze wiedza o Islamie jest teraz znikoma w swiecie zarowno na zachodzie jak i u Arabow, wielu ludzi podaza za kultura a nie religia, kultura, ktora nie ma wiele wspolnego z Islamem.

    Jednak powtarzam, jak zyje tu juz kilka ladnych lat to ani razu nie spotkalam sie z powyzszymi przykladami.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przypuszczam, że przyczyna jest taka sama, jak ta zabójstw i pobić dzieci w Polsce, że aż włosy dęba stają słuchając o nich (i innych złych rzeczy)... Te dramaty pochodzą od samych ludzi, wśród których zawsze będą głupcy i czyniący zło. Bynajmniej nie jest to zgodne z żadną religią.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jednakże nie słyszałam by ktoś w Polsce zakopał córkę żywcem, czy też polał żonę kwasem tudzież benzyną i podpalił. Nie słyszałam też by w Polsce ojciec zabił córkę bo umawiała się na randki....takie precedensy popełniają niestety muzułmanie - przynajmniej tylko o ich negatywnych czynach się powszechnie słyszy (i nie są to wieści z tabloidów)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak, Anonimie, tylko o czynach mrożących krew w żyłach się słyszy, bo co ciekawego w spokojnym, przyzwoitym życiu? Nagłaśnia się to, co skandaliczne, poruszające. Jednak WSZYSTKIE wymienione przez Panią/Pana sytuacje są w islamie wyraźnie zabronione. Kwestia, czy ktoś się do zasad religijnych stosuje, czy nie.

    Myślę, że o wiarygodność tudzież częstotliwość występowania tych zjawisk warto zapytać osoby, które wśród muzułmanów żyją (jak druga Pani Anonim z 17 lutego), ja nie znam żadnej, która słyszałaby o takim przypadku (nawet wśród rodowitych Arabów), czy nie potępiłaby takiego zachowania. Więc skłaniam się ku temu, że są to wyjątkowe sytuacje, których być nie powinno oczywiście, tak jak wszelkiego zła na świecie i nawet jeden taki dramat to o jeden za dużo.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Drogi anonimie, ja rowniez nie slyszalam, zeby w Polsce jakis ojciec zakopal crke zywcem. Za to slyszalam, ze pewien ojciec gwalcil i bil swoja corke kilka lat a matka o tym wiedziala ale bala sie cokolwiek zrobic. Slyszalam tez jak w Niemczech ojciec usilowal zabic wybranka corki, z zadrosci, bo on sam ja wykorzystywal seksualnie. Slyszalam rowniez jak rodzice w Polsce pobili 14 miesieczne dziecko tak, ze trafilo do szpitala a takze o matce, ktora swoje nowonarodzone dzieci zabijala i chowala kilkanascie lat w zamrazalce a i o podobnych przypadkach, gdzie matka lub ojciec po zamordowaniu dzieci zakopywali je w ogrodku...
    Takie rzeczy niestety dzieja sie na calym swiecie, niezaleznie od religii, panstwa i kultury. Sa to przypadki ludzi chorych lub tak pustych moralnie, ze ja osobiscie nie jestem w stanie sobie tego wyobrazic. Wlos mi sie jezy na glowie gdy slysze o wszelkich przypadkach przemocy, czy to w panstwach noszacych miano islamskich\muzulmanskich czy tez w krajach zachodu. Nie oznacza to jednak, ze takie zachowania maja jakiekolwiek ugruntowanie w religii. Bycmoze dla niektorych to czesc kultury, dla mnie to calkowite oderwanie od jakielkolwiek kultury lub tez calkowicie bledne jej pojmowanie.
    Nie da sie ukryc, ze media probuja przedstawic Islam wlasnie za pomoca takich sensacyjnych informacji o brutalnosci i braku skrupolow, ktore de facto NIC z Islamem samym w sobie wspolnego nie maja. Proponuje kierowac sie swoim rozsadkiem a nie tym co wpajaja nam media. Po prostu siasc i zastanowic sie nad tym wszystkim...Kto? Dlaczego? Czy na prawde ludzie czyniacy cos takiego to ludzie religijni?
    Czlowiek religijny, niezaleznie jaka religie wyznaje, mniej lub wiecej boi sie kary, ktora moze go spotkac za krzywdzenie drugiego czlowieka, czy tez za inne zle uczynki. Czlowiek na prawde wierzacy trwozy sie tego, co czeka go w zyciu wiecznym jesli nie bedzie posluszny Bogu i jesli bedzie czynil zlo, dlatego stara sie by w swoim zyciu czynic dobro.
    Salam aleykum.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja wiem, że przynudzam, ale kwestia przekazów Aiszy w sprawie nie/bicia żon przez Mahometa bardzo mnie intryguje...

    Remi

    OdpowiedzUsuń
  16. Panie Remi, szczerze mówiąc muszę się z Panem zgodzić - przynudza Pan. Patientia!

    OdpowiedzUsuń
  17. Tak, bicie kobiet do krwi lub do pojawienia sie siniakow na ich ciele jest rzeczywscie zabronione przez Islam. Jednakrze faktem pozostaje iz kobiety sa rowne zwierzeciom wedlug filozofi Islamu (bo przeciez rowniez jak zwierzat nie mozena ich uderzyc w twarz)- Komentarz do sury 30:21 wedlug At-tafsir al-kabir (w wolnym tlumaczeniu, gdyz nie mam tego w jezyku polskim): "Jego slowa 'stworzone dla ciebie' so potwierdzneiem na to, iz kobieta zostala stworzona jak zwierzeta i rosliny czy inne uzyteczne rzeczy", kontynuuje: "Wiec kobiety nie sa karane tak jak my jestesmy karani, poniewaz kobiety sa slabe, glupie i pewnym sensie jak dzieci, a przeciez nie mozna nic nakazywac dzieciom". Nie zaprzeczam, te sama stytuacje- kobiety=zwierzeta mamy w filozofi chrzescijanskiej, gdzie do dnia dzisiejszego jest ona wykladana na uniwersytetach katolickich. Mam tu na mysli Sw. Tomasza i Sw. Augustyna ktorzy to oboje uwazali kobiety za stworzenia na rowni ze zwierzetami domowymi i tarktowane winne byc z naleznym tym zwierzetom respektem.
    Kara za bicie zony do siniakow? Prorok nie kazal swoich ludzi za to. Przykladem moze byc Hadis Sahih al-Bukhari, Tom 7, Ksiega 72, Numer 715 gdzie zona AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi, poprzednio malzonka Rify, przyszla do Aishy posiniaczona uskarzajac sie na meza. Prorok, gdy to zobaczyl nie wymierzyl kary jej mezowi, jakoze kobieta ta oklamala meza. (sic)

    Co do zabojstw honorowych to sa one i w tym samym momencie nie sa ugruntowane przez Islam. Analizujac ten problem pamietac nalezy, ze dla ludzi z krajow arabskich cnota i czystosc kobiety sa punktem honoru. Nastepnie nalezy wziac pod uwage nadinterpretacje tekstow Koranu i innych swietych ksiag Islamu. Otoz mamy 4:15, ktory to wers mowi, by kobiete, ktora jest rozwiazla zamknac w domu az do jej smierci - otoz ta aia zostala wykluczona przez 24:2 ktoro mowi o kaze chlosty 100 batow dla rozwiazlej pary. Jednakze oprocz tego mamy jeszcze Hadis- i tu pojawia sie problem. Dlaczego? Poniewaz Shahih Muslim Hadis no 3201 mowi o karze ukamieniowania kobiety zameznej ktora dopuscila sie zdrady wobec meza. I z tad pochodzi cala nadinterpretacja Islamu jesli chodzi o zabojstwa honorowe.
    LeBox

    OdpowiedzUsuń
  18. I z Jego znaków jest to,
    iż On stworzył dla was żony
    z was samych,
    abyście mogli odpocząć przy nich;
    i ustanowił między wami miłość i miłosierdzie.
    Koran 30/21

    Tafsir
    (And among His signs is this that He created for you wives from among yourselves,) meaning, `He created females of your own kind, to be wives for you.' (On stworzyl kobiety z tej samej natury, z was,aby byly zonami dla was.)
    This is like the Ayah,
    Podobny werset>
    (It is He Who has created you from a single person, and He has created from him his wife, in order that he might enjoy the pleasure of living with her) (7:189). On jest Tym, który stworzył was Z jednego istnienia, a z niego uczynił jej małżonkę, żeby mógł odpoczywać przy niej .
    Odnosi się to do Hawwa/Ewy ". Bóg stworzył ją z Adama, z krótkiego żebra po lewej stronie. Jeżeli Bóg uczyniłby cale potomstwo płci męskiej z Adama i stworzył kobiety z innego rodzaju, jak np. z Jinnow lub zwierzat, nigdy nie byłoby harmonii między nimi i małżonkami..Dzieki doskonałemu miłosierdziu Boga uczynił ich żony z tego sameg rodzaju, i stworzył miłość i życzliwość między nimi. istnieje wiele wersetow potwierdzajacych to oraz ze kobiety wobec Boga sa rowne mezczyznom,jedynie roznia sie miedzy soba,aby mogli sie wzajemnie uzupelniac.

    "A wierzący mężczyźni i wierzące kobiety są dla siebie nawzajem przyjaciółmi. Oni nakazują sobie to, co uznane, a zakazują sobie tego, co naganne. Oni odprawiają modlitwę i dają jałmużnę, są posłuszni Bogu i Jego Posłańcowi. Tym Bóg okaże miłosierdzie. Zaprawdę, Bóg jest potężny, mądry".Koran 9:71

    :" O ludzie! Bójcie się waszego
    Pana, który was stworzył z jednej istoty i stworzył z niej drugą do pary: a z nich dwojga rozprzestrzenił wiele mężczyzn i kobiet" (Koran 4:1).

    „ One są ubiorem dla was, a wy jesteście ubiorem dla nich." (Sura 2: 187).

    Słowa te podkreślają ich podobieństwo, jedność i coś bardziej szlachetnego niż prawna równość. Zarówno mąż jak i żona zostali opisani jako odzież dla siebie nawzajem, nie zaś, że jedno z nich jest ciałem a drugie ubiorem. Ubiór jest najbliższy ciału, jest częścią świata zewnętrznego, która staje się częścią naszego istnienia. Taka jest też bliskość między małżonkami. Ubiór jest naszym okryciem i ochroną tak, jak małżonkowie są dla siebie opiekunami i obrońcami. Mąż i żona uzupełniają się nawzajem ulepszając i upiększając siebie wzajemnie. Związek ten chroni także moralność - bez tej ochrony każdy z nich jest wystawiony na niebezpieczeństwo związane z nielegalną zmysłowością.
    W islamie nie ma miejsca na stwierdzenie,ze kobieta jest rowna zwierzeciu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jesli chodzi o przytoczony hadis,to nie mowi on nic o tym,czy Prorok ukaral mezczyzne za skrzywdzenie zony,ale chodzi w nim o to,ze jesli kobieta chce wrocic do swojego pierwszego meza,musi najpierw miec stosunek ze swoim obecnym mezem. Drugie sprostowanie,to,ze zona nie oklamala meza,ale glosila o nim klamstwo,ze jest impotentem. tutaj po ang.
    Narrated Ikrima:

    Rifa'a divorced his wife whereupon 'AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi married her. 'Aisha said that the lady (came), wearing a green veil (and complained to her (Aisha) of her husband and showed her a green spot on her skin caused by beating). It was the habit of ladies to support each other, so when Allah's Apostle came, 'Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes!" When 'AbdurRahman heard that his wife had gone to the Prophet, he came with his two sons from another wife. She said, "By Allah! I have done no wrong to him but he is impotent and is as useless to me as this," holding and showing the fringe of her garment, 'Abdur-Rahman said, "By Allah, O Allah's Apostle! She has told a lie! I am very strong and can satisfy her but she is disobedient and wants to go back to Rifa'a." Allah's Apostle said, to her, "If that is your intention, then know that it is unlawful for you to remarry Rifa'a unless Abdur-Rahman has had sexual intercourse with you." Then the Prophet saw two boys with 'Abdur-Rahman and asked (him), "Are these your sons?" On that 'AbdurRahman said, "Yes." The Prophet said, "You claim what you claim (i.e.. that he is impotent)? But by Allah, these boys resemble him as a crow resembles a crow,"

    OdpowiedzUsuń
  20. Jesli chodzi o zabojstwa honorowe,to sa one niezgodne z islamem,nikt nie ma prawa sam wymierzac kary. Kara za cudzolostwo dla osob zameznych,jest taka sama dla kobiety i mezczyzny,czyli ukamieniowanie,natomiast dla osob niezameznych 100 batow,jak Pani napisala wyzej.

    Polecam ciekawy artykul "cnota kobiety,a honor rodziny"
    http://sites.google.com/site/oislamie/artykuly/kobieta/cnota-kobiety-a-honor-rodziny-w-swietle-grzechu-cudzolostwa

    OdpowiedzUsuń
  21. Do Sanak:i Ty to piszesz tak spokojnie,jak gdyby nigdy nic??Kara za cudzolostwo =ukamienowanie!?Kobieto,zakladam ze wychowalas sie w Europie w XXtym wieku,czy nic do Ciebie nie dotarlo z nauk o prawach czlowieka,Oswiecenia,itd?Mam nadzieje ze islam nigdy nie zapanuje nad swiatem,jak chca jego wyznawcy,inaczej czeka nas powrot nawet nie do Sredniowiecza ale do czasow gdy prawo ustanawiali pustynni watazkowie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wychowalam sie na wartosciach bibilijnych,gdzie rowniez za cudzolostwo przewidziana jest kara smierci;
    Kpł 20, 10
    " Ktokolwiek cudzołoży z żoną bliźniego, będzie ukarany śmiercią i cudzołożnik i cudzołożnica. "
    "Jeśli się znajdzie człowieka śpiącego z kobietą zamężną, oboje umrą: mężczyzna śpiący z kobietą i ta kobieta" (Pwt 22, 22).


    Zdaje sobie sprawe,ze w dzisiejszych"cywilizowanych i oswieconych"czasach cudzolostwo nie jest czyms strasznym,ale wrecz na porzadku dziennym, a ludzie maja gdzies prawo ustanowione przez Boga,bowiem uwazaja sie za bardziej cywilizowanych od samego Stworcy.Ciekawe, gdzie to nas zaprowadzi?

    OdpowiedzUsuń
  23. Chcialam jeszcze dodac,ze kara moze byc wykonana jedynie wtedy, kiedy zostanie udowodniona niezbicie przez czterech naocznych swiadkow. Jak widac kara ta jest wrecz prawie niemozliwa do wykonania, no chyba ze cudzoloznicy robiliby to jawnie przed oczami innych ludzi. Mozna z tego wywnioskowac,ze kara ta ma za zadanie odstraszac od popelniania tego czynu.Allahu alem

    OdpowiedzUsuń

Uprzedzamy - komentarze niecenzuralne, obraźliwe, szerzące nienawiść i uprzedzenia, bądź zawierające linki do stron wypaczających nauki islamu lub przyczyniających się do niszczenia dialogu nie będą publikowane.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.