Strony

maja 16, 2009

Islam a leworęczność

Bintun: "Witam, przeczytalam, że zalecane jest jedzenie posiłków prawą reką. chciałbym się dowiedzieć, czy i ewentualnie jak islam się odnosi do kwestii leworęczności, czym jest uzasadniony nakaz jedzenia prawą ręką?".

Wszelkie reguły islamu wynikają z Mądrości naszego Stwórcy, który w ustanowieniu ich ma Swój cel i bez względu na to, czy my ten cel znamy, czy nie, wierząc w Mądrość Allaha i chcąc Go zadowolić – stosujemy się do tych wytycznych. Każda z nich ma także na uwadze nasze dobro - dobro jednostki, bądź/i całej wspólnoty.

Źródłem wiedzy o naukach islamu są Koran i Sunna Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), tak że całą wiedzę o naszej religii czerpiemy z tych właśnie źródeł. Generalną zasadą w islamie jest, że jeżeli coś nie jest w nich jasno zabronione – jest uznawane za dozwolone. Jako że ani Koran, ani Sunna Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) nie potępia leworęczności jako takiej, uważa się ją za dozwoloną. Przy większości czynności nie ma znaczenia, której ręki dana osoba używa. Aczkolwiek są pewne zalecenia w kilku przypadkach. Należą do nich jedzenie, bądź obmywanie części intymnych, czy usuwanie nieczystości. O zaleceniach tych wiemy z hadisów (słów Proroka Muhammada, pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), takich jak:

„Kiedy ktoś z was je, niech je prawą ręką i kiedy pije, niech pije prawą ręką, ponieważ szatan je i pije lewą ręką” (Muslim, 3764).

Ahmad zrelacjonował od Aiszy, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: „Ktokolwiek je lewą ręką, szatan je razem z nim.” (Tuhfat al-Ahwadhi, komentarz do hadisu 1721)

Umar ibn Salamah przekazał, że Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: O młodzieńcze, wypowiedz imię Allaha i jedz prawą ręką, oraz jedz z tego, co jest najbliżej ciebie” (al-Buchari 5376 i Muslim 2022).

Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: „Nikt z was nie powinien dotykać swojego penisa prawą ręką, kiedy oddaje mocz, podmywać się prawą ręką po załatwieniu się, ani dmuchać do szklanki (z której pije)” (Muslim, al-Taharah, 392).

A zatem islam nie zwalcza leworęczności, jeśli komuś jest wygodniej pisać, podnosić coś itp. ręką lewą – nie ma żadnych przeciwwskazań. Jedynie zalecane jest jedzenie ręką prawą, a dotykanie i usuwanie wszelkich nieczystości związane jest z używaniem ręki lewej. Muzułmanin powinien się więc zastosować do zaleceń Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) i przypisać te konkretne czynności do konkretnej ręki. Jeśli tego nie robi ze względu na własny upór czy arogancję, jest postrzegany jako ignorant, a czyn taki (np. jedzenie lewą ręką) za niemile widziany. Jednak jeśli pewne osoby mają problem związany z używaniem konkretnej ręki, wtedy nie ponoszą winy. Uczony an-Nałałi powiedział: „Jeśli ktoś ma wytłumaczenie dla nie jedzenia i nie picia prawą ręką, jak choroba bądź kontuzja, wtedy nie jest to makruh (niemile widziane)…”

Bez wątpienia takie rozdzielenie - wykonywanie rzeczy „czystych” (np. jedzenie) jedną ręką, a „nieczystych” (np. dotykanie części intymnych, usuwanie brudu) drugą – jest bardziej higieniczne i korzystne dla zdrowia, a nie jest to rzecz sprawiająca większe trudności. Zatem wierny nie ma powodu, dla którego nie miałby się do tej reguły zastosować, a tym samym spełnić zalecenie swojego Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) i zdobyć zadowolenia Allaha.

Monika

23 komentarze:

  1. Anonimowy21 maja, 2009

    Witam,

    W dzisiejszych czasach raczej nie ma roznicy, ktorej reki uzywa sie podczas usuwania nieczystosci bo po skorzystaniu z toalety trzeba rece poprostu umyc. Umywalki sa w kazdej toalecie, nawet publicznej wiec chyba bardziej zdrowo i higienicznie umyc obie rece. Zwyczaj taki byl zasadny za czasow Proroka, ale nie dzis.

    Natka

    OdpowiedzUsuń
  2. Umycie rąk, nie oznacza, że usuniemy z nich wszelkie nieczystości. Bakterie nie zawsze usuwamy mydłem. Proszę też wziąć pod uwagę fakt, iż w wielu krajach tzw. Trzeciego Swiata nie ma umywalek i ludzie żyją bardzo biednie, a też są muzułmanami. Dlatego zwyczaj ten zasadny jest nadal.

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy21 maja, 2009

    Umm Latifo

    Ale o jakich Ty bakteriach mowisz? Bo to co jest na rekach po np. dotykaniu penisa czy podmywaniu sie, moze byc w 100% usuniete za pomoca mydla. Co do krajow trzeciego swiata masz racje nie pomyslalam o tym:-)

    Natka

    OdpowiedzUsuń
  4. W kale mogą znajdować się groźne bakterie (zob. wikipedia). Odnośnie mycia rąk, jeśli umyjemy je właściwie (min. 20 sekund, z użyciem mydła w gorącej wodzie), eliminuje ono ok. 90% bakterii.

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy21 maja, 2009

    No wlasnie wiekszosc bakterii zostaje zabita po umyciu rak. Poza tym chyba wiadomo, ze po skorzystaniu z toalety rece umyc trzeba i to, ktorej reki uzywalismy do usuniecia nieczystosci nie ma za bardzo znaczenia bo i tak myjac rece pocieramy jedna druga i jest to niezbedne jesli chcemy rece umyc dokladnie. A juz na pewno bardziej higienicznie jest umyc rece niz uzyc lewej reki w lazience i nie myc jej w ogole myslac, ze przeciez i tak lewej nie uzywa sie do jedzenia.
    A w ogole to musze niestety powiedziec, ze ludzie tu nie myja rak tak czesto jak w Polsce. W toaletach publicznych widze takie kobiety caly czas. W Polsce zdarza sie wiadomo, ale jednak nie tak nagminnie. Poza tym widuje tez mamy, ktore swoje pociechy sadzaja bezposrednio na toalete!!! i to przy otwartych drzwiach. Dyskusja ciekawa :-)))

    Natka

    OdpowiedzUsuń
  6. "A juz na pewno bardziej higienicznie jest umyc rece niz uzyc lewej reki w lazience i nie myc jej w ogole myslac, ze przeciez i tak lewej nie uzywa sie do jedzenia."

    Ależ Natko, na pewno! Tyle że nikt nie mówi, że skoro użyłam lewej ręki do podmycia się, a prawą będę jadła, to po wyjściu z toalety już myc rąk nie muszę :D
    Ludzie są różni, jak mówisz, jedni dbają o higienę, inni mniej, jeszcze inni wcale - niektórzy dlatego, że nie czują takiej potrzeby, inni zaś ze względu na brak możliwości... Jednak wyrobienie sobie pewnych nawyków, jak na przykład przypisanie ręki prawej do jedzenia, a lewej do nieczystości chroni tę grupę "żyjących mniej higienicznie", a w niczym nie szkodzi tym dbającym o higienę ;) Tak że ogólnie... jest to moim zdaniem dobre, skoro nikomu nie szkodzi, a wielu pomaga.

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy21 maja, 2009

    No masz racje Monika:-)

    Natka

    OdpowiedzUsuń
  8. Anonimowy21 maja, 2009

    Moze lepiej przyjac ta zasade jako nakaz religijny po prostu. W koncu przy przygotowywaniu jedzenia trzeba uzyc dwoch rak, wiec i lewa je dotykamy prawda? to samo przy dzieleniu chleba, nie da sie jedna reka, wiec sila rzeczy lewa potrzebna. Obie rece zatem maja kontakt z jedzeniem, ale tylko jedna reka jest dozwolone wkladac pozywienie do buzi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Anonimowy21 maja, 2009

    Z tego co ja zaobserwowalam w Polsce...z myciem rak po wyjsciu z toalety jest bardzo zle...po dluzszym posiedzeniu jeszcze sie niektorzy skusza, gorzej po krotszym. Juz nie wspomne o podmywaniu sie, to juz egzotyka w Polsce niestety.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja mysle, idac za refleksja Jennet, ze tez moze to nie jest tylko kwestia higieny. Ogolnie wiemy, ze prawicy, prawej rece, prawej stronie ciala Prorok, pokoj z nim, dawal pierwszenstwo w pewnych czynnosciach, jak kapiel, ablucja, wchodzenie prawa noga do miejsc czystych a lewa do nieczystych... W Dniu Sadu po prawej stana, jesli Allah zechce, ci, ktorzy zaluza na Raj, po lewej - skazani na wieczne meki...
    Trudno stwierdzic, na ile uzywanie prawej reki ma wymiar higieniczny, symboliczny, czy tez ile moze miec wspolnego ze swiatem Niewidzialnym, o ktorym wiemy, ile Allah zechcial objawic. Allah wie najlepiej. Takie moje przemyslenia...

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja dodam, że nie możemy zapominać o wadze symboliki prawej ręki, prawicy w samym chrześcijaństwie... Jest bardzo istotna.

    OdpowiedzUsuń
  12. Anonimowy21 maja, 2009

    Zgadzam sie co joty z twoim ostatnim zdaniem Iman, wlasnie o to mi chodzilo.
    Czasami staramy sie znalezc jakies "racjonalne" wytlumaczenie tego czego moze niezupelnie jestemy w stanie zrozumiec, lub pewnych zasad religijnych nie do konca nam zrozumialych, lecz niekoniecznie to wytlumaczenie musi byc calkowicie (lub w ogole)sluszne. Allahu alem (Bog sam wie).
    Kiedys pewien muzulmanin chcac mnie przekonac do islamu (a ja juz bylam po szahadzie, lecz on nie wiedzial) powiedzial mi, ze kobiety nie modla sie w czasie okresu, bo Bog wiedzac o tym, ze kobieta jest slabsza od mezczyzny chcial jej ulzyc w obowiazkach. Nie przekonalo mnie to wcale, gdyz nie rozumialam skad on czerpal takie wnioski :) Moze cos w tym jest, a moze nic, przeciez nie znamy zamiarow Boga.

    OdpowiedzUsuń
  13. Anonimowy23 maja, 2009

    co najmniej "zabawne"
    - czy to oznacza, ze wiezrzycie, ze osoby, ktore jedza, pija, pisza lewa reka (czy Ci , ktorzy sa leworeczni)w tym tez dzieci(!) robia to jak z tego cytatu jasno wynika razem z szatanem/ bo szatan tak robi??!??!! a wsrod wyznawcow islamu nie rodza sie dzieci leworeczne, mh ?..... nie chcialam byc niemila;), ale mnie to smieszy...

    OdpowiedzUsuń
  14. Anonimowy23 maja, 2009

    prosze przeczytac post jeszcze raz,bardziej uwaznie...

    OdpowiedzUsuń
  15. Do pierwszego Anonima z 23.05:
    Witaj. Jak wynika z hadisow, owszem, wierzymy, ze ten kto je lewa reka, szatan je razem z nim. Sa tu wspomniane jedynie czynnosci picia i jedzenia, a nie pisania, itp. Prorok poinformowal nas, ze szatan je i pije lewa reka, zeby go wiec nie nasladowac - mamy robic odwrotnie.
    Odnosnie urodzin leworecznych dzieci wsrod muzulmanow, nie znam niestety zadnych danych, na ile "recznosc" okreslona jest genetycznie. Natomiast mam przyjaciolki, muzulmanki, ktorych dzieci wykazuja tendencje ku leworecznosci i od malutkiego zwracaja na to uwage, uczac je jedzenia i picia reka prawa. Okazuje sie, ze nie sprawia to dzieciom problemu, szczegolnie jesli pracuje sie nad tym od najwczesnieszych momentow ich zycia. Rowniez, jedna moja bliska przyjaciolka, Egipcjanka, byla leworeczna, i w pewnym momencie jej zycia podazanie za sunna Proroka nabralo dla niej takiej wagi, ze nauczyla sie uzywac b. sprawnie reki prawej. Dzis jest obureczna :D Dla chcacego nic trudnego jak widac. Wszystko zalezy od motywacji ;)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Iman - zmiana preferencji leteralnej (z leworęczności na praworęczność) tym bardziej w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (4-8lat) jest b. niezdrowe dla dziecka.
    Mogą z tego powodu powstać problemy z pisaniem: dysgrafia, dyslekcja, pisanie lustrzanym odbiciem
    Problemy z czytaniem - zamienianie głosek, wolniejsze czytanie
    A także problemy z nauczeniem ładnego pisma.
    Mogą także powstać anomalie takie jak wzgórki na palcach (trwałe odciski) dziecko wtedy mocniej trzyma pióro/długopis, bardziej się męczy.

    Ogólnie rzecz biorąc, jeśli ktoś jest leworęczny powinien taki zostać, tym bardziej, że może mu to sprawić wiele pożytku.

    ps. Iman "Prorok poinformował nas, ze szatan je i pije lewa reka" Jak on to zrobił?

    OdpowiedzUsuń
  17. Drogi/a Anonimie/Anonimko

    Nie bardzo widzę jaki jest związek pomiędzy jedzeniem a trzymaniem pióra/długopisu i dysleksją, dysgrafią ;) Przecież tyle razy już padło, że używanie prawej ręki dotyczy JEDZENIA, nie zaś wszelkich czynności... zresztą spójrz raz jeszcze do wypowiedzi Iman, do której się odnosisz, szczególności na zdanko:

    "Sa tu wspomniane jedynie czynnosci picia i jedzenia, a nie pisania, itp."

    Co zaś do Twojego pytania, nie wiem, czy mogę odpowiedzieć, czy koniecznie musi to zrobić Iman ;)

    "ps. Iman "Prorok poinformował nas, ze szatan je i pije lewa reka" Jak on to zrobił?"

    ale jako że sama także zacytowałam tenże hadis - odpowiem: Zrobił to słownie :D ;) Po prostu nam o tym powiedział ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Anonimowy13 maja, 2010

    Panie muzułmanki jak zwykle chcą być "gorliwsze od papieża". Niestety brak elementarnej wiedzy z zakresu rozwoju prawej i lewej półkuli mózgowej prowadzą jak zwykle do durnych dywagacji wspartych wypowiedziami z Koranu. Dzisiejsza wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka wskazuje na fakt iż NIE WOLNO "przestawiać dziecka" z leworęczności na praworęczność ani przy jedzeniu ani pisaniu !!!. Proszę zapoznać się z publikacjami naukowymi omawiającymi to zagadnienie. A nie wypisywać głupoty o szatanie. Kompletne pranie mózgu przeszkodziło Paniom logicznie myśleć. A oto dane bibliograficzne publikacji:Przetacznik- Gierowska Maria, Tyszkowa Maria: Psychologia rozwoju człowieka t.1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,2000

    OdpowiedzUsuń
  19. Widdze, ze ostani Anonim jest pozbawiony umiejetnosci czytania ze zrozumieniem. Gratuluje, jednak zanim następnym razem weźmie Pani/Pan udzieł w dyskusji proponuje JEDNAK zapoznać się z wcześniej opublikowanymi treściami:

    "zatem islam nie zwalcza leworęczności, jeśli komuś jest wygodniej pisać, podnosić coś itp. ręką lewą – nie ma żadnych przeciwwskazań. Jedynie zalecane jest jedzenie ręką prawą, a dotykanie i usuwanie wszelkich nieczystości związane jest z używaniem ręki lewej."

    OdpowiedzUsuń
  20. Anonimowy13 maja, 2010

    Prosze nauczyc sie wpierw czytania ze zrozumieniem,chyba ze Pani na tym po prostu nie zalezy.
    iza

    OdpowiedzUsuń
  21. "brak elementarnej wiedzy z zakresu rozwoju prawej i lewej półkuli mózgowej..."

    Czyżby? Odważny wniosek jak na kogoś, kto tak dba o wnikliwe poznanie faktów przed wypowiedzią...

    Widząc Pani/Pana oburzenie, zakładam (czy słusznie - każdy sam osądzi ;)), że jest to tak ścisła kategoryzacja, iż nikt z naszych praworęcznych czytelników nie trzymał nigdy kanapki w ręce lewej, szklanki też nią nie podnosił, a leworęczni nie użyli nigdy do tego celu ręki prawej ;) Jeśli tak, pewnie znacznie odbiło się to na ich rozwoju i zakłóciło prawidłowe funkcjonowanie mózgu i organizmu ogólnie. Prawda? W tańcu Państwo także nigdy pewnie obrotu w stronę przeciwną nie wykonywali ;)

    Anonimie, fakt, że ktoś jest lewo- lub praworęczny nie oznacza, że każdorazowe uchwycenie czegoś w dłoń przeciwną rozwój mózgu zakłóca. Przy ogromie czynności jakie na co dzień wykonujemy, chwycenie kanapki/jabłka/łyżki 3-5 razy dziennie w dłoń przeciwną naprawdę rozwoju mózgu czy "ręczności" nie zmienia. Zapewniam, że Pana/Pani obawy są zupełnie bezpodstawne.

    I na koniec taki szczególik, dla sprostowania. Zalecenie jedzenia prawą ręką nie jest poparte wersetami z Koranu, a hadisami. Nie zmienia to faktu, że takie a nie inne zarządzenie jest dla muzułmanów ważne, jednak jeśli już Pani/Pan przekazuje pewne "fakty" - proszę o precyzję ;)Tu już się kłania czytanie ze zrozumieniem, co zaznaczyły i moje przedmówczynie.

    OdpowiedzUsuń
  22. A proszę mi powiedzieć co się dzieje, jeśli komuś po prostu amputują prawą rękę, czy taki człowiek ma nie jeść, jak się do tego odniesiecie. A jak wiadomo, takie rzeczy się zdarzają:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Oczywiście, że się zdarzają. I oczywiście nie oczekuje się od człowieka niczego ponad jego możliwości (realne możliwości). Proszę zauważyć, że dla muzułmanina umierającego z głodu nawet wieprzowina jest dozwolona, jeśli jest jedynym dostępnym pożywieniem, czy nawet napój "z procentem" jest dozwolony, jeśli jest jedynym dostępnym napojem. Więc co dopiero jedzenie jedyną posiadaną kończyną, nawet gdyby miała to być noga.

    OdpowiedzUsuń

Uprzedzamy - komentarze niecenzuralne, obraźliwe, szerzące nienawiść i uprzedzenia, bądź zawierające linki do stron wypaczających nauki islamu lub przyczyniających się do niszczenia dialogu nie będą publikowane.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.